SOMY-hankkeen tutkimukset

Opetussuunnitelmatyö

Opetussuunnitelmatyön perustana ovat mm. Oppimisen tulevaisuus 2030 -barometri ja sen tuottamat dialogiset prosessit. Tutkimuksella haetaan synergiaa Opetushallituksen opetussuunnitelmatyön kanssa tuomalla kentältä tulevia tuotoksia suunnittelutyön tueksi ja vastaavasti suunnittelutyöryhmän työtä tuodaan näkyväksi kentälle. Hankkeen yhteyksistä opetussuunnitelmatyöhön sekä sen tutkimuksellisesta osuudesta vastavat Hannu Linturi Otavan Opistosta ja Anita Rubin Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta.
 
Henkilökohtaiset oppimisen ympäristöt 

Tutkimuksen teemana on oppijalähtöisyys avoimissa oppimisympäristöissä: henkilökohtaisen oppimisympäristön (Personal learning environment, PLE / Personal learning network, PLN) rakentuminen ja jäsentyminen sosiaalisen median periaatteita ja – välineitä hyödyntäen. Tavoitteena on tutkia eri-ikäisten oppijoiden valmiuksia ja mahdollisuuksia rakentaa itselleen sosiaalisen median palveluja hyödyntäviä henkilökohtaisia oppimisen ympäristöjä. 

Tutkimuksessa kartoitetaan mm. 
  • millaisia sosiaalisen median palveluja eri-ikäiset oppijat käyttävät,
  • millaisia yhteisöjä palvelujen avulla muodostuu,
  • mihin oppijat palveluja käyttävät ja
  • miten he hyödyntävät niitä oppimisen tukena.
Kartoituksen pohjalta kuvataan erilaisia sosiaaliseen teknologiaan pohjautuvia oppimisen ympäristöjä ja yhteisöjä, etsitään niistä rakenteellisia ja toiminnallisia yhtäläisyyksiä sekä pyritään tutkimusaineiston perusteella tyypittämään erilaisia PLE/PLN-ympäristöjä. 
Henkilökohtaisten oppimisen ympäristöjen kartoittamisen lisäksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää oppijoiden mahdollisuuksia hyödyntää erilaisia sosiaalisen median välineitä ja informaaleja oppimisen ympäristöjä eri oppilaitoskonteksteissa. 

Tutkimuksessa ovat mukana ja aineistoa sekä kokemuksia kerätään ainakin seuraavista SOMY-koordinaatioalueen kehittämishankkeista: Ilmiöpohjainen opettaminen ja oppiminen verkossa, Kulkuri – ulkosuomalaisen lapsen verkkokoulu, Oppijat – oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt ja Yrittäjyyskasvatuksen ja yrittäjyyslukioverkoston kehittämisen jatkohanke. Jos haluatte lisätietoja tutimusaiheesta ja/tai haluatte mukaan henkilökohtaisten oppimisen ympäristöjen kehittämistutkimukseen, otattehan yhteyttä projektitutkija Merja Juntuseen: merja.juntunen(ät)jyu.fi.

Yhteisöllinen oppiminen 

Aalto-yliopiston tutkija Tarmo Toikkanen tutkii yhteisöllisiä (ja yhteistoiminnallisia) oppimistilanteita sosiaalisen verkostoanalyysin avulla. Kun opiskelijat keskustelevat, rakentavat yhteistä ymmärrystään tai muuten tekevät yhteistyötä, ovat näissä tilanteissa syntyvät vuorovaikutuskuviot kiinnostavia. Aiemmin tehty tutkimus on jo antanut viitteitä tietyistä ryhmä- ja yksilötason vuorovaikutusmalleista, jotka voivat olla yhteydessä hyvään oppimiseen. Muutama esimerkki tutkivan oppimisen mukaisen yhteistyön piirteistä:
  • runsas kahdenvälinen keskustelu ei ole yhtä hyödyllistä kuin monenvälinen ajatustenvaihto
  • keskusteluaktiivisuuden tasainen jakauma parantaa oppimisen mielekkyyttä
  • tiukasti eri ryhmiin jaettu keskustelu ilman ryhmien välistä vuorovaikutusta heikentää keskustelun hyötyä
  • toisaalta oppilaskohtaisesti menetelmä on helpompi hallita, jos keskittyy vain oman ryhmän toimintaan
  • opettajan (tai aktiivisen oppilaan) liian keskeinen rooli haittaa kurssin toimivuutta
  • oppilaan kurssista saama hyöty lisääntyy, kun hän on aktiivinen useiden muiden oppilaiden kanssa
  • opettajan antama tuki auttaa kirjoittamaan korkealaatuisemmin
  • korkeatasoiset kirjoitukset hyödyttävät koko kurssia, mutta eivät niinkään paljon itse kirjoittajaa

Lisäaineistoja voidaan analysoida vastaavasti ja kuvailla oppimistilanteita näiden mallien valossa, toisaalta taas saada lisävahvistusta tai uusia näkökulmia näihin malleihin.

Jos Somy-koordinaatioon kuuluvissa hankkeissa on tapahtunut (tai tulee tapahtumaan) oppimistilanteita, joissa oppilaat ovat merkittävästi olleet yhteistyössä keskenään, ja tämä vuorovaikutus on tallentunut jollain tavalla, voisi aineisto olla hyödyksi tässä tutkimuslinjassa. Käytännössä jos vuorovaikutus on tapahtunut jonkinlaisella verkkoalustalla (keskustelufoorumi, blogit, oppimisalusta…), on se luultavasti tallentunut automaattisesti. Myös ilman teknologiaa tapahtunut yhteistyö voidaan analysoida, jos tilanne on esimerkiksi videoitu tai muuten tallennettu.

Yhteydenotot ja tiedustelut: tarmo.toikkanen (ät) aalto.fi. 

Permalink

| Leave a comment  »

Piditkö artikkelista?