Etäopetustako peruskouluun?

Aikuiskoulutuksessa etäopetuksella on pitkän perinteet. Etäopetuksessa on käytetty kulloinkin saatavilla olleita välineitä kuten kirjettä, radiota, televisiota, puhelinta ja viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana erityisesti Internettiä. Etäopetus on aina jakanut mielipiteitä. Osalle se on ollut varsinaisen oppilaitoksessa tapahtuvan kontaktiopetuksen vähän heikompi korvike. Toisille taas etäopetus on ollut osa koulutuksen tasa-arvoistumisen ilosanomaa tai jopa pedagogisten innovaatioiden sampo, jonka tuotoksista muukin opetus on voinut hyötyä.

Tutkimuskaan ei anna suoraa vastausta siitä, kumpi näistä osapuolista on enemmän oikeassa. Runsaasta mutta valitettavan usein tieteellisesti vähän heppoisesta tutkimuskirjallisuudesta voidaan pelkistää muutama keskeinen havainto. Ensinnäkään hyvin toteutettuna ja sopivaan opiskelutilanteeseen sovitettuna etäopetus tuottaa ihan yhtä hyviä oppimistuloksia kuin perinteinen kasvoista kasvoihin opetuskin. Nämä tulokset koskevat ennen kaikkea yksittäisten kurssien etätoteutusta. Kokonaisten koulutuksien kohdalla etäopetusta rasittaa keskeyttämisten suuri lukumäärä. Osaltaan kysymys on kaikelle aikuiskoulutukselle tyypillisestä ilmiöstä, eikä suoraan etäopetuksen menetelmästä. Keskiasteen koulutuksessa saadut kansainväliset havainnot kuitenkin viittaavat myös siihen, että virtuaalisissa koulutusmalleissa keskeyttäminen on tavanomaisesti järjestettyä koulua yleisempää.

Yksi keskeinen havainto, joka nousee esiin lukuisista tutkimuksista on oppilaiden ohjauksen merkitys. Tämä kattaa laaja-alaisesti suoraan opiskeltavien sisältöjen ymmärtämistä koskevan opetuksen lisäksi oppilaiden tukemisen oman työnsä organisoinnissa, materiaalien ja tekniikoiden käytössä sekä oppilaiden emotionaalisen ja motivationaalisen tukemisen.

Nämä onnistuneille etäopetuksen toteutustavoille tyypilliset piirteet selittävät sen, miksi etäopetus ei ole missään osoittautunut kovin halvaksi tavaksi toteuttaa koulutusta. Kun etäopetuksen mahdollisuuksia mietitään peruskolutussa nämä intensiivisen ohjauksen haasteet ovat vielä kovempia kuin aikuiskoulutuksessa tai korkea-asteella Etäopetus perusasteella ei missään nimessä ole itseisarvo, vaan sille on aina oltava hyvät syyt. Hyviä syitä kylläkin riittää. Osalle oppilaista fyysinen saapuminen tavanomaiseen kouluun voi olla monista syistä johtuen tilapäisesti mahdotonta. Pienessä koulussa ei ole mahdollisuus tarjota oppilaiden haluamia valinnaisia opintoja oman opettajankunnan voimin.

Etäopetus voi olla myös peruskoulussa toimiva ratkaisu edellä kuvattujen erityistilanteiden hoitamiseen. Joskus se on ainoa keino turvata opetus ja toisissa tilanteissa selvästi muita vaihtoehtoja edullisempi. Etäopetus yleensä ja varsinkin perusasteella on hyvin haasteellinen opetuksen muoto ja vaatii korkeatasoista osaamista opettajalta ja hyvin järjestettyä tukea muulta organisaatiolta.

Erno Lehtinen
akatemiaprofessori

Turun yliopisto

Piditkö artikkelista?