Onko hanketyöllä ja yrittäjyydellä yhteistä?

Kahden mielenkiintoisen, antoisan ja ajatuksia herättävän seminaaripäivän jälkeen on aika pysähtyä miettimään esitysten ja käytyjen keskustelujen antia hankkeille. Vanajanlinnan fyysinen ympäristö antoi jo odottaa paljon (rauhoitti kehoa ja mieltä). Ja tietysti etukäteen saatu DCL-konferenssin ohjelma houkutteli innovoimaan.

Otsikkoon viitaten voi vain todeta, että hankkeen vetämisessä on paljon samaa kuin yrittämisessä. Aloitat usein melkein tyhjästä tietyn pääoman turvin, heittäydyt hulluna tummaan veteen, lähdet toteuttamaan tehtyä suunnitelmaa ja toivot tavoittavasi asiakkaat (hyödynsaajat). Jotta yrityksesi menestyisi, pitää olla strategia (hankesuunnitelma) ja hyvät työntekijät (hanketiimit, ohjausryhmät). Menestyäksesi sinun pitää markkinoida, mutta koska, miten ja kenelle? Eli miten hoidetaan hankkeen tiedottaminen; sosiaalisen median välineillä, perinteisessä mediassa, esitteitä jakamalla, puhujakiertueilla…

Yrityksesi haluaa varmasti mukaan myös verkostomarkkinointiin, koska sillä voi tavoittaa suuret massat. Ensin pitää luoda verkosto ja löytää yhteistyökumppanit. Kukaan ei pidemmän päälle pärjää yksin. Tarvitaan hyvä tiimi ja kavereita ja osaajia maailmalla. Kun rohkeasti annat ja jaat itse, samalla myös saat itsellesi ja hankkeellesi. Sitä mukaa, kun verkostosi kasvaa, myös avun saanti helpottuu. Aina löytyy joku, joka auttaa. Ja lopuksi, kun  muistaa välillä vielä kiittää, niin asiakkaat ovat tyytyväisiä.

Mato Valtosen huimasta esityksestä jäi mieleen, että olisi hyvä, jos omaisi edes vähän sitä kuuluisaa karismaa! Mutta sitähän meiltä hulluilta hankehenkilöiltä yleensä löytyy – ihan kuin menestyneiltä yritysjohtajilta.

Piditkö artikkelista?