Jokaiselle jotakin – oppilaiden oppimistyylit verkkopohjaisen oppimisen taustalla

Tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuudet eriyttämisen tukena on tunnettu jo pidemmän aikaa. Erilaiset tietotekniset välineet, monipuoliset oppimateriaalit ja sovellukset sekä oppilaiden osallisuutta ja toiminnallisuutta edistävät opetusmenetelmät ja käytännöt tarjoavat hyvät edellytykset erilaisten oppijoiden tarpeisiin ja lähtökohtiin. Verkkopohjaisessa työskentelyssä voitaisiin kuitenkin tunnistaa ja tukea entistä paremmin erilaisten oppilaiden oppimistyylejä ja niille ominaisia oppimisympäristöjä. Tämä onnistuu joustavilla opetusjärjestelyillä, oppiainerajat ylittävillä opetuskokeiluilla ja opettajien yhteistyöllä.

Havukosken koulussa kartoitettiin keväällä ja syksyllä 2011 kaikkien 6.- ja 7.-luokkalaisten oppimistyylit. Kartoituksessa hyödynnettiin Päivi Ikosen oppimistyylien analysoinnissa käyttämää kyselyä, jonka avulla selvitetään oppijoiden temperamenttia, kognitiivisia tyylejä, oppimistyylejä ja oppimisstrategioita. Havukosken oppilaiden oppimistyylit on jaoteltu neljään ryhmään: käy-tännön toteuttajat (40 %), harkitsevat tarkkailijat (35 %), aktiiviset osallistujat (15 %) ja päättelijät (10 %). Tavoitteena on tukea erilaisten oppijoiden tarpeita sekä tarjota kullekin so-veltuvia välineitä, materiaaleja ja menetelmiä. Tällä tavoin voidaan etsiä oppilaan vahvat piirteet ja kyvyt sekä antaa apua motivointiin, oppimisvaikeuksiin ja mahdollisiin käyttäytymisongelmiin.

Erilaiset oppimistyylit huomioidaan eri tavoin oppimistilanteessa. Oppilaita ryhmitellään jousta-vasti luokkarajojen yli ja opetuksessa panostetaan yhteistoiminnalliseen oppimiseen ja yhdessä tekemiseen. Oppilaiden auditiivisia, visuaalisia, taktiilisia ja kinesteettisiä aisteja aktivoidaan oppimistyylistä riippuen ja lisäksi kiinnitetään erityistä huomioita siihen, miten lähiympäristö ja sen eri ominaisuudet vaikuttavat oppimiseen. Opetusta siirretään yhä enemmän luokkahuoneen ulkopuolelle ja lähiympäristöä käytetään oppilaiden luonnollisena oppimisympäristönä. Samalla pohditaan koulurakenteiden uudistamista ja uudelleen jäsentelyä.

Tieto- ja viestintätekniikalla on merkittävä rooli eriyttämisessä ja oppimisen tukemisessa. Kouluun on hankittu perusvarustuksen lisäksi 60 miniläppäriä, joita hyödynnetään joustavasti ilmiöpohjaisen ja elämyksellisen oppimisen tukena. Opetuksessa käytetään verkkopohjaista ma-teriaalia eri oppiaineissa ja samalla pohditaan perinteisten oppikirjojen roolin vähentämistä. Erilaisille oppijoille tarjotaan erilaista oppimateriaalia ja verkkoympäristön mahdollisuuksia eri vaiheissa oppimisprosessia. Tieto- ja viestintätekniikan käyttö tukee myös oppilaiden osallisuutta ja aktiivista tiedonrakentelua.

Opetuksessa hyödynnetään oppilaiden luontaista tapaa oppia käsiteltäviä asioita. Käsiteltäviä asioita jäsennellään laajemmiksi asiakokonaisuuksiksi, joissa korostuu eri oppiaineiden yhdis-täminen ja taitojen soveltaminen teoriasta käytäntöön. Havukosken koululla on pitkät perinteet oppiaineintegraatioon ja kansainvälisiin projekteihin, jotka saavat uutta lisäsävyä monipuolisemman laitekannan myötä. Yhteistyö eurooppalaisten koulujen kanssa toimii luontevana tapana työskennellä verkossa yhdessä suunnitellen ja tehden. Oppilailta on tullut kokeilusta erittäin positiivista ja innokasta palautetta. Esityksessä kuvataan tarkemmin, miten oppilaiden erilaisia oppimistyylejä on tunnistettu ja miten tieto- ja viestintätekniikkaa on käytetty oppimisen tukena oppimisprosessin eri vaiheissa.

Havukosken koulu on mukana Opetushallituksen rahoittamassa TVT opetuksen eriyttämisen tukena -hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on kehittää tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä opetuskäytäntöjä, jotka tukevat oppijoiden erilaisia oppimistyylejä ja -taitoja.

tuija.lindstrom@eduvantaa.fi

 

Tieto- ja viestintätekniikka opetuksen eriyttämisen tukena -kehittämishanke

ITK- päivät 2012

 

Piditkö artikkelista?