Online Educa tarjoillut herkkua ja pettymyksiä

Perjantai on toivoa täynnä! Toinen varsinainen konferenssipäivä ja paikka heräilee pikkuhiljaa eilisten juhlien jäljiltä. Eilinen päivärumba tuotti kuitenkin kevyen pettymyksen. Itse olin ensimmäiseksi Innovation Trackilla, joka lupaili tällaista: 

Featuring ‘Show and Tell’ sessions by suppliers, the Innovation Track showcases innovative products in action. Come and dig deep with the experts, to discuss applications and possibilities of today and tomorrow. 

Käytännössä sain kuitenkin kuulla neljä myyntipuhetta. Kolme käsitteli puhujan edustaman firman tekemää mobiilisoftaa ja yksi älytauluja. Mielenkiintoisin innovatiivio oli MyKnowledgeMap -nimisen firman tekemä mobiilisofta jalkapallovalmennukseen. (Nopealla haulla en tosin löytänyt heidän sivuiltaan.)

Järkyttävä 21st Century Storytelling -sessio 

Storytelling in the 21st century: teaching and learning about history, traditions and customs with new technology. From reflection to prediction, join this session to find out how digital media can add to the ancient tradition of storytelling for educational purposes.

Olen lähellä Digital storytelling -maailmaa, senkin vuoksi odotukset olivat korkealla. Sessiossa kuitenkin puhuttiin aivan höpöjä juttuja, jotka olivat lopulta melkoisen kaukana sekä ajasta että metodista. Kun homma avataan sillä, että ollaan laitettu pieni määrä opettajaksi opiskelevia tekemään Power Pointilla tarinoita ja tutkitaan mitä heille tapahtuu prosessissa, niin ollaan melkoisen neppailun äärellä. Eikä homma kahden seuraavan puhujan myötä juuri parantunut. 

Päivän pelastaja

Odotuksia ei pettänyt Hole in the Wall kokeilun isä Sugata Mitra

Join Sugata Mitra in this hands-on ONLINE EDUCA BERLIN Lab session. “To understand how a self-organised learning environment (SOLE) works, we will need to become children for an hour. And we will need to look for answers to some really hard questions. Answers the teacher does not have.”

Vaikka sisältö oli tuttua, niin esitys oli silti todella mielenkiintoinen. Ajatus siitä, että hän ei ole vielä löytänyt rajaa sille, paljonko lapset voivat oppia itse, jos saavat toimia ryhmässä, on iso. Tosin hommaan tarvitaan vielä yksi ”Mummo”, joka kannustaa taustalla. Toinen iso esityksestä noussut asia oli se, että aikuisten (opettajien) ja lasten ajatus siitä, ovatko he oppineet mitään, saattaa poiketa melkoisesti. Ja niin päin, että vaikka lapset sanovat, että he eivät ole oppineet mitään, onkin tapahtunut melkoista oppimista. Lasten oma raja onkin korkeammalla kuin annettu. 

Tässä vielä hyvin samansisältöinen puheenvuoro TED talkista: 

 

Kuvasin myös itse täällä miehen puheita, julkaisen siitä parhaita pätkiä pienen editoinnin jälkeen. 

Jos jotain hallitsevaa teemaa hakee näytteilleasettajien joukosta, niin se on erilaiset mobiilioppimiseen tarkoitetut sovellukset eri älypuhelin ja tablet alustoille. 

Toinen päivä, tänään toivottavasti parempi tuuri trackien valinnassa. 

Permalink

| Leave a comment  »

Piditkö artikkelista?