Oppijat -hanke on käynnistänyt pilotoinnin tukihenkilöiden ja Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoiden yhteisellä suunnittelupäivällä. Päivän aikana suunniteltiin oppimistehtäviä, jotka oppilaat tekevät pilotointikouluissa. Oppimistehtävissä toteutuvat mm. seuraavat vaiheet:
- Sisällön etsiminen
- Lähteiden käyttö, erilaisen tiedon saaminen lähteestä riippuen, ristiriitatilanteet
- Lähteiden luotettavuuden ja ajantasaisuuden pohtiminen
- Sisällön koostaminen omaan blogiin
- Oman ryhmän oppilaiden kirjoitusten etsiminen
- Vertaispalaute ja lähteiden vertailu
Oppimistehtävät ovat toiminnallisesti tyypillistä verkkotyöskentelyä. Jokainen oppilas käyttää kuitenkin tehtävien tekemiseen ”omaa tilaansa”, joiden kautta opettajat toteuttavat myös ohjaustehtäväänsä. Oppilaat eivät työskentele verkossa opettajan tekemään luokka-, oppiaine-, projekti- tai kurssikohtaiseen tilaan, vaan opettaja menee verkossa oppilaiden luokse. Perinteisestä ajattelumallista ”tulkaa minun luokkaani oppimaan” on siis luovuttu.
Pilotin aikana toteutetaan myös ainekirjoitusmuotoinen alkukartoitus, otsikoilla ”Minä internetissä – nyt ja tulevaisuudessa” (peruskoulu) sekä ”Minä digitaalisessa mediassa” (lukio).
Pilotointiin liittyvät oppitunnit pidetään kouluilla 12.4. – 17.5. Pilotti ykkösessä on mukana noin 100 oppilasta, 7 opettajaa ja oppilaitosta, 10 opettajankoulutuslaitoksen opiskelijaa sekä Jyväskylän yliopiston tutkimushenkilöstöä.
Pilotointia voi seurata osoitteessa
http://www.peda.net/veraja/oppijat/pilotointi/pilotti1
Tuolle sivulle ilmestyvät mm. oppituntien havainnointiaineistot reaaliajassa.
Pilotoinnin yleiset tavoitteet
Oppijat -hankeessa toteutetaan kaikkiaan neljä pilottia. Lisätietoa muista piloteista saa hankkeen toimintasuunnitelmasta
http://www.peda.net/img/portal/1982235/oppijat_toimintasuunnitelma_2010_2012_versio1_6.pdf
Nyt käynnistyneen pilotti ykkösen yleiset tavoitteet ovat:
- Selvitetään millaiset valmiudet oppilailla on käyttää Oma tila -palvelua
- Selvitetään mitä muita palveluja (internetin palvelut ja muut työvälineet) oppilaat käyttävät prosessin aikana
- Selvitetään mihin tarkoitukseen muita työvälineitä käytetään
- Selvitetään verkkoyhteisöissä toimiminen
- Selvitetään miten ja missä oppimistehtävien sisällön kannalta tärkeimmät päätökset syntyvät
- Selvitetään uuden palvelun “peruslogiikan” toimivuus
- Selvitetään oppijoiden ja opettajien kokema tietoturva
Pilotoinnin kulku
- Tutkimuslupien hankkiminen
- Alkukartoitus
- Omien tilojen käyttöönotto
- Oppimistehtävän toteutus
- Reaaliaikainen havainnointi blogiin
- Videointi
- Haastattelut
- Aineiston käsittely
- Toimintatapojen ja työvälineiden jatkokehityssuunnitelman tekeminen
Pilotointiympäristö
Pilotoinnissa käytettävä Oma tila -palvelu on osoitteessa
Pilotti ykkösen aikana ympäristöön ei jaeta käyttäjätunnuksia muille kuin pilotointiin osallistuville henkilöille tutkimuslupa- ja tietoturvasyistä.
Pilotti ykköseen osallistuvat koulut ja vastuuhenkilöt
Lukiot:
- Lyseon lukio: Eloranta Kari (fysiikka, matematiikka, IB)
- Cygnaeus-lukio: Siipola Jonna (äidinkieli ja kirjallisuus)
Yläkoulu:
- Tikkakosken yläkoulu ja lukio: Rönnkvist Stig (kuvaamataito)
- Huhtaharjun koulu: Manninen Raisa (matematiikka, fysiikka, kemia, atk)
Alakoulu:
- Halssilan koulu: Ritanen Pirkko
- Vaajakummun koulu: Hauta-Aho Tuula
- Jokelan koulu: Kainulainen Petri
Oppijat- hankkeen tukihenkilöiden lisäksi kouluilla toimivat Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opiskelijat oppijoiden ohjaustehtävissä sekä aineistonkeruutehtävissä.