Oppijat -hanke on käynnistänyt pilotoinnin

Oppijat -hanke on käynnistänyt pilotoinnin tukihenkilöiden ja Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoiden yhteisellä suunnittelupäivällä. Päivän aikana suunniteltiin oppimistehtäviä, jotka oppilaat tekevät pilotointikouluissa. Oppimistehtävissä toteutuvat mm. seuraavat vaiheet:

  • Sisällön etsiminen
    • Lähteiden käyttö, erilaisen tiedon saaminen lähteestä riippuen, ristiriitatilanteet
    • Lähteiden luotettavuuden ja ajantasaisuuden pohtiminen
  • Sisällön koostaminen omaan blogiin
  • Oman ryhmän oppilaiden kirjoitusten etsiminen
  • Vertaispalaute ja lähteiden vertailu

Oppimistehtävät ovat toiminnallisesti tyypillistä verkkotyöskentelyä. Jokainen oppilas käyttää kuitenkin tehtävien tekemiseen ”omaa tilaansa”, joiden kautta opettajat toteuttavat myös ohjaustehtäväänsä. Oppilaat eivät työskentele verkossa opettajan tekemään luokka-, oppiaine-, projekti- tai kurssikohtaiseen tilaan, vaan opettaja menee verkossa oppilaiden luokse. Perinteisestä ajattelumallista ”tulkaa minun luokkaani oppimaan” on siis luovuttu.

Pilotin aikana toteutetaan myös ainekirjoitusmuotoinen alkukartoitus, otsikoilla ”Minä internetissä – nyt ja tulevaisuudessa” (peruskoulu) sekä ”Minä digitaalisessa mediassa” (lukio).

Pilotointiin liittyvät oppitunnit pidetään kouluilla 12.4. – 17.5. Pilotti ykkösessä on mukana noin 100 oppilasta, 7 opettajaa ja oppilaitosta, 10 opettajankoulutuslaitoksen opiskelijaa sekä Jyväskylän yliopiston tutkimushenkilöstöä.

Pilotointia voi seurata osoitteessa

http://www.peda.net/veraja/oppijat/pilotointi/pilotti1

Tuolle sivulle ilmestyvät mm. oppituntien havainnointiaineistot reaaliajassa.

Pilotoinnin yleiset tavoitteet

Oppijat -hankeessa toteutetaan kaikkiaan neljä pilottia. Lisätietoa muista piloteista saa hankkeen toimintasuunnitelmasta
http://www.peda.net/img/portal/1982235/oppijat_toimintasuunnitelma_2010_2012_versio1_6.pdf

Nyt käynnistyneen pilotti ykkösen yleiset tavoitteet ovat:

  • Selvitetään millaiset valmiudet oppilailla on käyttää Oma tila -palvelua
  • Selvitetään mitä muita palveluja (internetin palvelut ja muut työvälineet) oppilaat käyttävät prosessin aikana
    • Selvitetään mihin tarkoitukseen muita työvälineitä käytetään
    • Selvitetään verkkoyhteisöissä toimiminen
  • Selvitetään miten ja missä oppimistehtävien sisällön kannalta tärkeimmät päätökset syntyvät
  • Selvitetään uuden palvelun “peruslogiikan” toimivuus
  • Selvitetään oppijoiden ja opettajien kokema tietoturva

Pilotoinnin kulku

  1. Tutkimuslupien hankkiminen
  2. Alkukartoitus
  3. Omien tilojen käyttöönotto
  4. Oppimistehtävän toteutus
    1. Reaaliaikainen havainnointi blogiin
    2. Videointi
    3. Haastattelut
  5. Aineiston käsittely
  6. Toimintatapojen ja työvälineiden jatkokehityssuunnitelman tekeminen

Pilotointiympäristö

Pilotoinnissa käytettävä Oma tila -palvelu on osoitteessa

http://wings.peda.net/

Pilotti ykkösen aikana ympäristöön ei jaeta käyttäjätunnuksia muille kuin pilotointiin osallistuville henkilöille tutkimuslupa- ja tietoturvasyistä.

Pilotti ykköseen osallistuvat koulut ja vastuuhenkilöt

Lukiot:

  • Lyseon lukio: Eloranta Kari (fysiikka, matematiikka, IB)
  • Cygnaeus-lukio: Siipola Jonna (äidinkieli ja kirjallisuus)

Yläkoulu:

  • Tikkakosken yläkoulu ja lukio: Rönnkvist Stig (kuvaamataito)
  • Huhtaharjun koulu: Manninen Raisa (matematiikka, fysiikka, kemia, atk)

Alakoulu:

  • Halssilan koulu: Ritanen Pirkko
  • Vaajakummun koulu: Hauta-Aho Tuula
  • Jokelan koulu: Kainulainen Petri

Oppijat- hankkeen tukihenkilöiden lisäksi kouluilla toimivat Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opiskelijat oppijoiden ohjaustehtävissä sekä aineistonkeruutehtävissä.

Piditkö artikkelista?