Ideoista kiinni ja kierrättämään

Tämän kevään ITK-tapahtumassa oli tiivis tunnelma, kun noin 1600 interaktiivisen tekniikan koulutuskäytöstä kiinnostunutta täytti Aulangon hotellin salit ja käytävät monessa eri kerroksessa. Varsinaisten konferenssipäivien lisäksi oli mahdollisuus osallistua koulutuksiin ja tapaamisiin.

Kulkuri-hankkeen puitteissa osallistuimme Tuijan kanssa SOMY-hanketapaamiseen, jossa vaihdettiin kuulumisia hankkeitten kesken samaan tapaan kuin aiemmissa kokoontumisissa, sekä saatiin sparrausta ja pohdintatukea hankkeitten ulkopuolisilta osaajilta. Tapaamisen parasta antia olikin tuo sparraussessio, joka tuotti oivalluksia ja antoi mahdollisuuden nähdä oma hanke ulkopuolisen silmin.

Torstain ITK-ohjelmassa oli paljon kaikenlaista, mutta varsinkin PLE eli Personal Learning Environment-painotteiseen ajatteluun keskittyneet esitykset olivat kiinnostavia. PLE-ajattelun ydin on, että oppiminen on jatkuvaa ja yksilöllistä toimintaa erilaisissa ympäristöissä. Jokaisen oppijan oppimisympäristö on yksilöllinen, ja kukin rakentaa oman oppimisympäristönsä itse mieleisiään välineitä käyttämällä, kantaa vastuun oppimisestaan ja oppimisprosessista, sekä toimii verkostoissa yhdessä muiden kanssa.

Puhtaasti PLE-lähtöinen oppimisympäristö syntyy siis oppijan itsensä tekemänä. Oppilaitosten räätälöimiä oppimisympäristöjä ja monipuolisia välineitä hyödyntäviä kursseja ei siis pidä nimetä muiksi kuin PLE-tyyppisiksi ratkaisuiksi. Tällainen PLE-tyyppinen ratkaisu on esimerkiksi Sivistys-verkkolehden artikkelissa esitelty OK-opintokeskuksen koulutusratkaisu.

PLE-pedagogiikka ja ajattelutapa koskettaa Kulkuriakin, sillä siihen suuntaan on katseet meilläkin käännetty.

Anni

Piditkö artikkelista?