Tabletin kanssa metsässä muttei pihalla

Hain Tampereen e-varikolta Samsungin tablet-tietokoneen lainaksi. Tavoitteena oli kokeilla tabletin käyttöä Kasvatusta kestävään elämäntapaan Vuoreksessa hankkeen puitteissa. Pidin tabletia kädessäni ensimmäistä kertaa elämässäni, ja mietin, olisinko ihan pihalla, kun edes kosketusnäyttöinen puhelin ei ole minulle tuttu.

Kasvatusta kestävään elämäntapaan hankkeessa on tavoitteena muun muassa löytää tapoja laajentaa oppimisympäristöjä ulos koulun lähelle. Löysin hyväksi oppimisalustaksi Liikkeelle ympäristön (http://www.liikkeelleymparisto.fi). Siihen sisältyy oppimisyhteisö Linkki, jossa on sosiaalisen median työkaluja ja karttapohja, johon voi merkitä erilaisia asioita joko pienen ryhmän tai kaikkien nähtäville. Merkittyihin karttapisteisiin voi liittää kuvia tai tekstitiedostoja. Palvelu kuulostaa hyvältä: Opettaja voi antaa ohjeita oppilaille palvelun kautta, ja oppilaat voivat viestitellä siellä keskenään. Ympäristössä olevia asioita voi laittaa kaikkien nähtäville, ja niihin voi liittää tietoa. Näin tieto ympäristöstä koko ajan kasvaa, ja seuraava oppija voi aloittaa aina edellisen pohjalta.

Liikkeelle– ympäristö käyttää Paikkaoppi -hankkeen karttapohjaa (http://www.paikkaoppi.fi). Paikkaoppi -karttapohjan puolelle saatiin vastikään mahdollisuus laittaa merkintöjä karttaan suoraan mobiilisovelluksen kautta. Sovellus vaatii laitteelta uudehkoa Android-käyttöjärjestelmää, GPS paikannustoiminnallisuutta ja Wi-Fi- tai GSM-liittymää. Valitettavasti samaa mahdollisuutta ei ole vielä Liikkeelle -ympäristössä. Päätin siis kokeilla pisteiden merkitsemistä karttaan tabletin avulla Paikkaoppi -sovelluksen puolella.

Lähdin tutustumaan Vuoreksen metsiin Tampereen kaupungin ympäristösuunnittelija Kari Kortteen kanssa, joka on tehnyt Vuoreksen metsissä monia luontokartoituksia. Tabletti oli helppo ja kevyt kantaa mukana. Avasin mobiilisovelluksen valmiiksi, ja aina kun pääsimme paikalle, joka olisi hyvä Vuoreksen koulun retkikohde, tai jonka kasvistoa koululaisten olisi kiinnostavaa tulla katsomaan, otin sovelluksen avulla yhtä nappia painamalla paikasta valokuvan tabletin kiinteällä kameralla. Kirjoitin suoraan sovellukseen muistiin myös muutamia Kortteen kertomia perustietoja. Kun määrittelin paikan ominaisuudet vielä helposti klikkailemalla (esim. luontokohde kasvi), valikoitui karttaan symboli, joka kertoo suoraan merkinnän laadun. Tallensin, ja kuva tietoineen siirtyi saman tien verkkosivuille karttapohjaan.

Sovelluksen käyttö tabletilla oli siis lasten leikkiä. Voin kuvitella oppilaat liikkumassa kännykän tai tabletin kanssa ympäristössä, ja merkitsemässä näin havaintojaan muistiin. Koulu voi käyttää sovellusta myös esimerkiksi yhteisenä kasvistona: oppilaat voisivat merkitä yhteistoiminnallisesti kaikki koulun lähellä kasvavien opetussuunnitelman mukaan opeteltavien kasvien kasvupaikat karttaan, ja seuraavat löytävät kasvin helposti koordinaattien ja GPS:n perusteella.

Sekä Liikkeelle- ympäristön että Paikkaopin hankerahoitus on päättymässä vuonna 2012. On mahdollista, että hankkeet yhdistyisivät ja jatkaisivat yhtenä hankkeena. Tämä kuulostaa järkevältä, sillä niin lähellä sovellukset ovat toisiaan. Toivon, että Paikkaopin mobiilisovellus siirtyisi Liikkeelle ympäristöön, sillä Liikkeelle ympäristön monipuolisemmat ominaisuudet ovat varmasti mainioita opetuskäytössä.

Metsässä tabletin kanssa oli siis riemukasta, sovellus toimi mainiosti, ja en ollut asian kanssa ollenkaan pihalla. Suosittelen.

Niina Mykrä

Projektiasiantuntija

Kasvatusta kestävään elämäntapaan Vuoreksessa -hanke

Piditkö artikkelista?