Sallassa atk -luokan ansioista opettajat pääsivät testaamaan oppimispelejä. Rovaniemellä ja Kemissä atk -luokkaa ei ollut tarjolla, joten esittely hoidettiin yhden koneen voimin. Keskustelu onnistui kuitenkin hyvin koneen kanssa tai ilman.
Oppimispelien pajassa käytiin läpi pelien seuraavia asioita:
- Flow -elämys, joka tehostaa keskittymistä ja oppimista
- Kodin ja koulun eroa pelien käytössä
- Positiivisia tekijöitä peleistä, kuten englannin kielitaidon -kehittymistä pojilla
- Digitaalisen lukutaidon kehittymistä
- Motivaation nousua pelejä käytettäessä
- Pelien tuomaa iloa opiskeluun
- Eri pelisukupolvien kehitystä ja eroa
- Keskustelua, kuinka pelit voivat opettaa kommunikointitaitoja, ryhmätyötaitoja, keskustelutaitoja sekä kriittistä ajattelua.
Positiivista palautetta saivat uudemmat pelit, joissa pelin juonta ja viihteellisyyttä oli mietitty. Tällaisia pelejä olivat esimerkiksi Vesikoulu, SumDog, Kovat kertoimet, Timez attack sekä Manga high. Kemissä mietitytti myös Linux -alustan toimivuus, sillä asennettavat pelit ovat yleisemmin windowsille tarkoitettuja. Koottuna vastauksena oli lähinnä syvällinen testaus. Selaimessa pelattavat pelit todennäköisemmin toimivat, mutta asennettavat pelit vaativat Windows -emulaattoreiden käyttöä.
Yleisenä mielipiteenä voisin sanoa opettajilla olleen positiivinen suhde oppimispelien käyttöön. Moni odotti innolla pelien kehittymistä ja tarjonnan laajentumista kaikille oppiaineille. Tähän syynä oli matematiikka pelien runsaus sekä muiden aineiden harvempi tarjonta. Opettajat kuitenkin olivat tyytyväisiä peli -listaukseen, jonka OVI oli tehnyt. Pelien kerääminen ja luokittelu auttoi siis opettaja näkemään pelien mahdollisuudet.
Virtuaalisista ympäristöissä oli esillä:
- Virtuaalimaailma kolmiulotteisena ympäristönä
- Virtuaalimaailmojen käyttömahdollisuudet
- Virtuaalimaailmojen käyttö tällähetkellä
- Ryan:in 16 tapaa hyödyntää virtuaalimaailmoja opetuksessa
Neljä Casea:
- Englannin opetus draamapedagogiikan avulla
- Historian opetus löytöretkien avulla
- Äidinkielen opetus Sotungin kirjallisuuden historian polun avulla
- Biologian opetus Sotungin geenimaailman avulla
Käyttömahdollisuuksista kävimme läpi erilaisia oppimisen tapoja, vuorovaikutusta, kolmiulotteisuutta sekä erilaisia liitäntöjä web -työkaluihin. Lisäksi esittelimme Second Lifen ainekohtaista jaottelua OVI -sivustolla.
Sallassa virtuaalimaailmat aiheuttivat paljon keskustelua, joka johti siihen, että emme aivan kerenneet käymään kaikkia materiaaleja läpi. Keskustelut olivat kuitenkin antoisia ja selvensivät opettajille virtuaalimaailman käsitettä ja mahdollisuuksia.
HP