Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön liittyvä seminaari pidettiin kauniissa Genovan kaupungissa Pohjois-Italiassa. Aurinko paistoi, mutta siellä kuultavat uutiset eivät olleet Euroopan koulujen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kannalta mitenkään imartelevia. Paljon on tehtävää ja paljon tarvittaisiin resursseja, poliittisia päätöksiä, muutos ja asenne halukuutta ja toimintaa, jolla olisi pitkäntähtäimen suunnitelma.
Seminaarin aineistoihin pääsee tutustumaan täällä:
http://www.eun.org/web/guest/eminent-2012
KEYNotes by Tim Pearson
– Opettajat käyttävät tietokoneita tuntien valmisteluun – eivät tunneilla ja vuorovaikutukseen oppilaiden tai vanhempien kanssa
– Oppikirjojen asema yhä vahva
– Tekninen hässäkkä ja luokan hallinta tekniikka käytettäessä
– BYOD – vähemmän teknistä hässäkkää ja laitteet aina mukana sekä omat tavat toimia niillä
– Opettajat eivät tiedä mitä välineitä, palveluita ja tuotteita on saatavilla – eivätkä siis hyödynnä niitä
– Opettajat haluavat materiaalien olevan omalla kielellään ja toimivia
– Apple ja muut ovat tuottamassa uusia palveluita ja materiaaleja; ehkä tämä tuotteiden ja palveluiden valtava kasvu on se tekijä joka laukaisee muutoksen?
– Web-tutor opettajat maailmalla ovat hyvin palkattuja
– Mooc – mitä jos oppilaat valitsevat mikä kurssi on heille paras?
JOITAKIN EHDOTUKSIA:
1. Digitaaliset tekstikirjat käyttöön
2. Avoimen lähdekoodin materiaalit (kirjat)
3. On-line kurssit