Ensimmäinen islamin monimuotokurssi Turussa 2011

Vuosi 2011 toi mukanaan uusia tuulia Turun lukion islaminopetukseen. Sain alkuvuodesta 2011 pyynnön alkaa suunnitella ensimmäisen islamin kurssin toteutusta monimuoto-opetuksena, joka tapahtuisi suurimmaksi osaksi verkkoympäristössä. Islaminopetuksen ongelmana Turussa on aiemmin ollut yhtenäisen oppimateriaalin puute, mistä syystä myös opetuksen sisältö on vaihdellut hyvin pitkälle opettajan mukaan. Uuden monimuoto-opetushankkeen tavoitteena oli nimenomaan yhtenäistää kurssien sisältöjä, saada ne tarkemmin vastaamaan lukion opetussuunnitelmaa sekä parantaa eri kouluista tulevien opiskelijoiden osallistumismahdollisuuksia. Lisäksi syntynyt kurssimateriaali kerättiin Moodle-oppimisalustaan, josta sitä voidaan jakaa myös muiden opettajien käyttöön eri puolelle Suomea.

Vaikka opiskelu tapahtui pääosin verkossa, ei kyseessä kuitenkaan ollut verkkokurssi. Kurssin alussa pidin kaksi lähituntia, joiden aikana käytiin läpi kurssin suorittamiseen ja tekniikkaan liittyviä asioita, ja kurssikoekin pidettiin perinteisesti luokkatilassa. Myös verkossa suoritettuun opiskeluun kuului oppimisalustaan tallennettujen luentotallenteiden, tekstien ja tehtävien lisäksi reaaliaikaisia luentoja, jotka toteutettiin Adobe Connect -ohjelmalla. Reaaliaikaisilla luennoilla oppilaat pystyivät kommunikoimaan sekä opettajan kanssa että keskenään chat-toiminnon avulla sekä pitämään kirjoittamiinsa esseisiin perustuvia, lyhyitä esitelmiä ”etänä”. Lähtiessäni työstämään kurssia keskeisenä tavoitteenani olikin pyrkiä säilyttämään oppilaiden ja opettajan välinen vuorovaikutus. Olinkin erittäin positiivisesti yllättynyt, kun huomasin, että sekä reaaliaikaisten luentojen chat että Moodlen keskustelufoorumi olivat oppilailla ahkerassa käytössä.

Kurssin suorittaneista oppilaista suurin osa oli lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoita, jotka olivat ehtineet kokeilla lukio-opiskelua vasta yhden jakson verran ennen kurssille tuloa. Tämä aiheutti jonkin verran haasteita. Oppilaat olivat selvästi vielä melko tottumattomia itsenäiseen opiskelutapaan ja vastuuseen, jota tämänkaltainen kurssi vaatii. Tämä näytti luovan paineita ainakin osalle opiskelijoista. Erityisesti vaadittu tekniikan käyttö pelotti. Kurssin alun lähitunneilla kävimme läpi mm. Moodlen ja Adobe Connectin käyttöä, mutta sain huomata, että ne, erityisesti Adobe Connect, olivat oppilaille melko vieraita ja niissä olisi tarvittu vielä huomattavasti enemmän konkreettista käytännön harjoitusta, jossa oppilaat olisivat saaneet kokeilla esimerkiksi tiedostojen lähetystä Moodlen kautta. Tulevia kursseja ajatellen Moodleen onkin hyvä rakentaa jonkinlainen ”kokeilutila” oppilaille. Oppilaiden atk-taidot toivat mukanaan muitakin odottamattomia yllätyksiä. Monet ns. perustaidot, kuten tiedostojen tallentaminen eri tiedostomuotoihin, eivät olleet läheskään kaikilla hallussa ja myös ne olisi kurssin alun tapaamisilla pitänyt opettaa. Jatkoa ajatellen en suosittelisi monimuotokurssia heti ensimmäisen opiskeluvuoden syksyyn vaan siirtäisin sen keväälle. Silloin oppilailla olisi ollut jo aikaa tottua lukio-opiskeluun, ja heillä olisi paremmat valmiudet lähteä suorittamaan kurssia.

Keräsin kurssin lopuksi oppilailta palautetta kurssin onnistumisesta. Eniten risuja tuli kurssiin liittyneitä teknisistä vaikeuksista mm. verkkoyhteyden katkokset ja kuuluvuusongelmat Adobe Connectia käytettäessä. Näihin en myöskään itse ollut osannut tarpeeksi varautua enkä näin ollen tarpeeksi neuvonut oppilaita, miten toimia mahdollisissa ongelmatilanteissa. Kokemuksista viisastuneena jatkossa myös näihin aisoihin täytyy antaa enemmän ohjeistusta kurssin alussa. Kurssin sisällöstä taas oppilaat antoivat lähes poikkeuksetta positiivista palautetta. Lisäksi useat kertoivat hallitsevansa Moodlen käytön paremmin, oppineensa lisää kärsivällisyyttä ja vastuunkantoa omasta opiskelusta. Opettajana olen erityisen tyytyväinen kurssin tuloksiin. Teknisistä vaikeuksista ja oppilaille vieraasta opiskelumuodosta huolimatta oppilaat pärjäsivät kurssilla loistavasti ja oppimistulokset olivat erittäin hyviä.

Kun lähdin mukaan tekemään islamin monimuotokurssia, tiesin, että haasteita varmasti tulisi eteen. Kurssi oli myös minulle ensimmäinen laatuaan ja uuden opettelemista todella riitti. Pääsin kuitenkin hyödyllisiin koulutuksiin, joissa kartutin osaamistani mm. Moodle-oppimisalustan käytössä, ja sain myös opastusta muihin kurssiin liittyviin asioihin. Olen erittäin iloinen, että sain mahdollisuuden olla mukana työstämässä uudenlaista opiskelumuotoa Turussa, sillä uskon, että tämän kaltaiset kurssit tulevat tulevaisuudessa entistä enemmän yleistymään.

Marjukka Jäntti-Uka

Piditkö artikkelista?