Nettipoliisia tentattiin verkossa

Viime vuonna kansallisena tietoturvapäivänä Microsoft jalkautui 20 Turun kouluun keskustelemaan tietoturvaan ja turvalliseen netinkäyttöön liittyvistä asioista. Vuoden 2012 tietoturvapäivänä käytössämme ei ollut 50 hengen iskuryhmää kouluille lähetettäväksi, mutta halusimme tavalla tai toisella luoda tietoturvaviikon tapahtuman, johon mahdollisimman moni koulu voisi aidosti osallistua. Samalla saisimme nostettua tärkeää teemaa esille koko perusopetuksessa. Oivan ratkaisun tarjosi etäopetuksessa käytetty tekniikka.

Verkossa toimiva virtuaalinen lähipoliisiryhmä, jonka keulakuvana toimii Marko ”Fobba” Forss, oli hiljattain laajentunut myös Turun seudulle. Varsinais-Suomen poliisilaitoksella toimii nyt kolme ”nettipoliisia”, jotka liikkuvat sosiaalisessa mediassa.  Tuntui luontevalta avata yhteistyötä nettipoliisiryhmän ja opetustoimen välillä ja ehdotinkin, että peruskoululaiset voisivat tavata jonkun heistä verkossa.  Vanhempi rikoskonstaapeli, koulupoliisinakin toimiva Riku Sukari otti ennakkoluulottomasti esittämämme haasteen vastaan ja ilmoittautui koululaisten kyselytunnin asiantuntijaksi.

Näin kansallisena tietoturvapäivänä 7.2.2012 Turun peruskoululaisille järjestettiin mahdollisuus kysyä turvalliseen netinkäyttöön liittyvistä asioista poliisilta verkon välityksellä.  Aamupäivällä järjestettiin omat kyselytunnit ala- ja yläkoululaisille. Koululuokat osallistuivat omasta luokastaan käsin, tekniikkana käytettiin Adobe Connectia. Osallistumiseen tarvittiin vain verkkoon kytketty tietokone ääniominaisuuksilla ja dataprojektori. Koululuokat pystyivät esittämään kysymyksiä kirjoittamalla niitä chat-kenttään. Teknisesti oli mahdollista myös kysyä mikrofonin välityksellä, mutta sitä kukaan ei rohjennut näin ensimmäisellä kerralla kokeilla. Konstaapeli Sukari vastasi kysymyksiin suullisesti ja hän näkyi kouluille videokuvan välityksellä.

Eniten esille nousivat omien henkilötietojen suojelu ja nettituttujen tapaamiseen liittyvät turvallisuusriskit. Oppilaita kiinnostivat myös käyttäjätunnusten kaappaaminen, palveluiden ikärajat ja musiikin lataaminen verkosta. Kyselytunti tuli selvästi tarpeeseen.

Ensimmäistä kertaa järjestetty kyselytunti onnistui hyvin. Koululaisia osallistui lähes 400 ja kouluja oli mukana toistakymmentä. ”En tarkkaan tiennyt, mitä odottaa, mutta kokemus oli nettipoliisin näkökulmasta positiivinen. Osallistujia oli paljon ja tekniikka toimi”, Riku Sukari arvioi. Nettipoliisi ei pysty jalkautumaan joka kouluun, mutta näin kaikilla oli mahdollisuus päästä jututtamaan häntä.

Kouluilta tulleen palautteen mukaan chat-tyyppinen näkymä oli oppilaille selvästi trendikäs ja omaa kokemusmaailmaa lähellä oleva tapa tuoda asiantuntija luokkaan ja he seurasivatkin ”herkeämättä”. Eräs opettaja uskoi, että oppilaat rohkaistuisivat kysymään netin kautta hankalistakin asioista helpommin kuin kasvokkain tai suuren yleisön läsnä ollessa samassa tilassa. Opettajilta tullut palaute oli pelkästään kiittävää ja vastaavia verkkotapaamisia eri alojen asiantuntijoiden kanssa toivottiin lisää. Valkokangasta pidettiin ”ikkunana maailmaan”.  Rivien välistä oli aistittavissa myös positiivinen yllätys sen suhteen, kuinka helppoa osallistuminen oli ja kuinka hyvin kaikki toimi.

TOP-keskus ja etäopetushankkeet suunnittelevatkin nyt jatkoa tapahtumalle, aluksi kerran kuussa tarjottavan kyselytunnin muodossa. Kouluilla on runsaasti yhteistyökumppaneita, jotka haluaisivat olla vuorovaikutuksessa koululaisten kanssa, mutta heidänkin rajallisten resurssien vuoksi jalkautuminen moneen kouluun ja koululuokkaan ei käytännössä onnistu. Verkkokokoustekniikan avulla on verrattain helppoa tarjota mahdollisuus kaikille halukkaille koululuokille tavata asiantuntija. Nettiturvallisuuden ohella sopivia teemoja voisivat olla esimerkiksi paloturvallisuus, liikenneturvallisuus, veteraanipäivä, kirjailijavierailu tai tietyn oppiaineen erityisasiantuntija, miksei vaikka rap-artisti musiikintunnille. Mahdollisuudet ovat melko rajattomat – päivänavauksiinkin voi etätekniikalla tuoda uutta potkua. Oleellista mielestäni on vuorovaikutteisuus. Koululaisille ei kannata tarjota verkkoluentoa, vaan tilaisuus, johon he voivat aidosti osallistua. Sosiaalisessa mediassa kasvaneille mahdollisuus viestiä on tärkeä. Tämän vuoksi esimerkiksi mikrofonin ja kameran käyttö myös kysyvässä päässä pelkän tekstin sijaan on haaste, johon meidän kannattaa tarttua.

Virtuaalinen lähipoliisiryhmä: http://www.poliisi.fi/virtuaalinenlahipoliisi

Jouni Paakkinen
toiminnanjohtaja
TOP-keskus, Turun kasvatus- ja opetustoimi

Piditkö artikkelista?