Terveisiä Lontoon Bett-messuilta

Lontoossa  Olympia-messukeskuksessa  järjestetään vuosittain maailman suurimmaksi mainostettu useampipäiväinen opetusteknologian näyttely ja seminaari Bett (the British Educational Training and Technology Show). Oppimispelit ja virtuaaliset oppimisympäristöt  –koordinaatiohankkeen puitteissa pääsimme kurkistamaan nyt tammikuussa 2012 tähän tapahtumaan. Kokonaiskävijämäärä tapahtumassa oli noin 30 000 henkilöä, joten yksin näillä valtavilla messuilla ei tarvinnut pyöriä. Ensikertalainen sai helposti päänsä pyörryksiin monenkirjavien näyteille asettajien, messuosastojen ja ihmisvirran keskellä. Kokoan tähän kuitenkin hieman päällimmäisiä tunnelmiani ja ajatuksiani tapahtumasta.

Englannissa on panostettu paljon tieto- ja viestintäteknologian infran hankkimiseen kouluihin. Lähes kaikki brittiläisistä luokkahuoneista on varustettu interaktiivisella näytöllä. iPadit  eri tuotteineen ja sovelluksineen (esim. Kindlereader, Today in History ja  Numbers), pilvipalvelut ja 3 D-teknologia olivat vahvasti messuillakin esillä. Kuulin puhuttavan myös pyrkimyksestä kohti ”5 D”:tä eli myös haju- ja makuaistien systemaattisemmasta mukaan tuomisesta opetukseen ja oppimiseen. Messuilla oli esillä monia erityisesti erityisopetukseen kehitettyjä opetusteknologisia ratkaisuja. Interaktiiviset valkotaulut ja kosketusnäyttöseinät olivat saaneet kumppaneikseen myös pöytäversioita, joita ei vielä kovin paljon taida olla Suomessa, ainakaan kouluissa, käytössä. Smart Board 800 -versio sallii jo kahden oppijan yhtäaikaisen työskentelyn eri tehtävillä.

TVT:n tehokkaasta pedagogisesta käytöstä Britanniankaan osalta en sitten ole niin varma. Seminaarissakin bisnesmiehet ja –naiset olivat vahvasti liikkeellä, puntia ja euroja pian jo kyseltiin.  Brittiläiseen tapaan opettajia koetettiin houkutella eri laitteiden ja ohjelmien pariin parempien koulujen ranking lista -sijoitusten toivossa. Opettajan keinoihin arvioida oppilaiden työskentelyä on kehitelty monenlaisia seurantamenetelmiä. Kaipasin tapahtumasta enemmän julkisen rahoituksen kautta turvattavia kehittelyjä ja hankkeita, ehken en vain osannut niitä löytää.

Messujen viestinä oli, että opettaja ei enää voi kaataa tietoa oppijan päähän, vaan tehtävä painottuu entistä enemmän opiskelijan opastamiseen itsenäiseen ja yhteisölliseen tiedonhakuun ja yhteistyöhön. The Guardian –lehdessä “riippumaton  kasvatusalan ICT-konsultti” Terry Freedman kirjoitti Bettin tiimoilta: ”Pupils will no longer realise they are using technology to support their learning. And that’s where technology should be.”

Lisätietoja aiheesta:

Bett: http://bettshow.com

Bett-innovations: http://www.bettawards.com/home

I Education apps review: http://www.iear.org

iPads in Education: http://www.ipadineducation.co.uk

 

Kirjoittaja Tuovi Liimatainen, OPO, Konneveden lukio

 

Piditkö artikkelista?