Karjalaista tvt-päivitystä Tuunatha siekii tuntis -messuilla Lappeenrannassa 6.10.2012

Saimaan mediakeskus järjesti 6.10. Tuunaatha siekii tuntis -messut Tampereen mallin innoittamana.  Saimaan mediakeskuksen hankkeista eJuttu ja eMolla kuuluvat SOMY-koordinaation piiriin.

Tuunatha siekii tuntis -tapahtuma suunnattiin perusopetukselle, ja osallistujia saatiin Lappeenrannan lisäksi Lemiltä ja Luumäeltä. Koulutus olisi osa @pettaja-Osaava-hanketta, joka on mainittujen kuntien yhteinen. Noin tunnin mittaisia pajoja oli päivän aikana valittavissa kymmenestä rinnakkaisvaihtoehdosta. Kukin opettaja osallistui neljään pajaan. Pajakierto ja pajakuvaukset on nähtävillä Saimaan mediakeskuksen kotisivuilla: http://www.saimaanmediakeskus.fi/Koulutus/Tuunaatha_siekii_tuntis_6.10..iw3

Saimaan mediakeskus on viime vuoden aikana voimakkaasti profiloitunut tablet-opetuksen ja ennen kaikkea iPad-opetuksen osaajaksi. Mediakeskuksen väki piti tapahtumassa monenlaisia padi-pajoja apps-maistiaisista luokanopettajan padi-kokemuksiin. Tavattoman kiinnostava oli Hanna Kaulion ja Jenni Koskisen pitämä paja iPad erityisen tuen oppilaiden opetuksessa. He jakoivat kokemuksia juuri käyntiin lähteneestä Komeetta (Koulu, media ja osallisuus) -hankkeesta, jossa Eha-luokan oppilaat käyttävät iPadeja. Luokan sivusto löytyy osoitteesta: http//:meteori.ejuttu.fi.

Koordinaatiohankkeiden kautta saatiin pajoihin valtakunnallista syvyyttä mm. pelioppimista, virtuaalimaailmoja, sosiaalisen median opetuskäyttöä  ja mobiilin oppimisen ratkaisuja sisältävissä pajoissa. Lisäksi paikalla olivat myös Sanomapro sähköisine oppimateriaaleineen ja Aronet Smart Board -pajoineen.

Näyttää siltä, että tällainen pajakiertotyyppinen koulutuspäivä on osallistujille mielenkiintoinen ja vaihteleva. Valinnan mukaan saa näkökulmia erilaisiin tvt-opetuskäytön kehittämisasioihin sekä malleja ja käytänteitä, miten voi omaa opetustaan päivittää. Mielestäni on hyvä, että pajanpitäjinä on monenlaisia toimijoita: paikallisia opettajia, hankehenkilöitä omalta paikkakunnalta ja muualta, kaupallisia toimijoita sekä koordinaatiohankkeiden väkeä.

Mediakeskuksen näkökulmasta pajapäivän tavoitteena on synnyttää opettajakunnassa kiinnostusta tvt-opetuskäyttöä kohtaan. Lyhytkestoiset pajat eivät sinänsä anna valmiuksia heti soveltaa kuulemaansa, vaan tarvitaan lisäkoulutusta, johon tarpeeseen mediakeskus on valmis vastaamaan. Pyrimme toteuttamaan paikallisia koulutuskokonaisuuksia, joissa syvennetään vesossa opittuja asioita.

Toinen vaihtoehto tällaisen päivän järjestämiseksi on muuttaa pajakiertoa niin, että pajojen kesto on 2 – 2,5 tuntia, jotta toiminta voi olla hands on -tyyppistä. Tällöin koulutettava voi valita vain kaksi pajaa päivän aikana, mutta perehtyä syvällisemmin valitsemiinsa teemoihin. Suunnittelemme tämän mallin mukaan kevätlukukaudeksi jatko-osan – Tuunatha siekii tuntis II:n.

Timo Kainulainen
Saimaan mediakeskuksen päällikkö

 

 

 

Piditkö artikkelista?