Turun roadshown jälkipuinnit

Iso kiitos Turun OKL:n Ollipekka Kangakselle järjestelyistä! Kaikki toimi erinomaisesti, ja on kiva häärätä keskellä koulujen tulevaisuutta. Vielä suurempi kiitos kaikille osallistujille OKL:llta sekä muualta, itse nautin tekemisen meiningistä!

Turun roadshow tapahtumassa kokeilimme käänteistä järjestystä ja jätimme jostain kummasta vakiintuneen aamupäivän alustus- / esittelyosuuden pois. Korvasimme sen ennakkomateriaalilla sekä lyhyellä aamuintrolla paikan päällä. Karkeasti arvioituna noin puolet osallistujista oli ennakkomateriaaliin tutustunut, ja koki sen hyödylliseksi johdatukseksi päivään. Osa innostui keskustelujen pohjalta, ja kertoi katsovansa sen vielä jälkeenpäin.

Ennakkomateriaalien eduksi osoittautui myös se, että avoimet materiaalit tavoittivat ja palvelivat sellaisiakin ihmisiä, ketkä eivät syystä tai toisesta päässeet osallistumaan päivään.

Ennakkomateriaalien käytön tavoitteena oli lisätä työskentelyaikaa ja säästää energiaa työpajoihin. Usein lounaaseen asti istuminen ja mielenkiintoisenkin sisällön kuuntelu imaisee puhdin iltapäivästä pois. Lisäksi usein pelkästään iltapäivään varattu työskentelyaika mahdollistaa pelkän pintaraapaisun.

Nyt työskentelyaikaa oli reilusti enemmän, ja päivän loppuun oli varattu joka ryhmällä aikaa esitellä toisille päivän aikana opittua. Omasta mielestäni päivän rakenne oli hyvä, samoin lyhyen palautekeskustelun pohjalta myös osallistujat pitivät päivästä.

Parannettavaakin toki jäi. Ehkä työpajojen vetäjien kunnianhimoisista suunnitelmista johtuen aika tuntui edelleen loppuvan hiukan kesken.

Työpajat 

Blogityöpajassa rakennettiin Bloggerilla konkreettisia malleja kodin ja koulun väliseen viestintään. Samalla pohdittiin tasa-arvoisuuteen liittyviä ongelmia; onko kaikilla kotona tietokone tai internet? Jos ei, miten turvataan viestien perillemeno? Hyviä kysymyksiä, joihin liittyy myös kysymys siitä, pitääkö asioita jättää tekemättä sen vuoksi, että osalla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia olla mukana? Mielenkiintoisempaa omasta mielestäni olisi miettiä kuinka voitaisiin luoda malleja, joilla voitaisiin auttaa kaikki halukkaat mukaan ja mikä koulun rooli olisi siinä.

Sosiaaliset kirjanmerkit, miellekartat ja wikit pajassa koko ryhmä lähti tuottamaan tietoa kunnallisesta päätöksenteosta. Teemaa lähdettiin purkamaan kapeamman kärjen kautta, joka oli Turun toriparkki. Työskentelyn tavoitteena oli lyhyessä ajassa simuloida sitä, kuinka ryhmä (esim. luokka) voi yhdessä tuottaa kaikkia palvelevaa tietoa yhteisiin ympäristöihin, ei keskittyä suureen määrään työkaluja.

Tiedon kerryttämiseen ja jakamiseen käytettiin Diigoa. Osallistujat loivat ryhmän ja etsivät verkosta sisältöä sekä kunnallisen päätöksenteon malleista että Turun toriparkista. Diigon etuna on hyvät mahdollisuudet merkitä jaetusta sisällöstä jo tiettyjä kohtia eri tavoin, kuten yliviivaamalla väreillä, tekemällä muistiinpanoja, piirtämällä jaetun verkkosivun päälle tai keskustelemalla sisällöistä aina sivukohtaisesti. Diigo myös mahdollistaa ilmaisen opettajatilin, jolla esimerkiksi luokalle voi luoda ryhmiä valmiiksi.

Kun tieto oli kerätty ja jaettu, sen pohjalta aloitettiin jäsentelemään Wikispacesiin aihetta käsittelevää wikiä. Tavoitteena oli tuottaa relevantti johdatus siihen, miten kunnallinen päätöksenteko toimii ja miten se on toteutunut osana Turun toriparkkiin liittyviä päätöksiä. Työskentelyssä päästiin hyvään alkuun, mutta aika loppui hieman kesken. Keskeneräinen raakile löytyy tästä. Aikapulasta johtuen päätimme yhdessä jättää myös miellekarttaohjelmat pois ohjelmasta.

Ipadit kuvaamataidon opetuksessa osallistujat tekivät mainioita lyhytelokuvia, animaatioita ja elokuvatrailereita. Tavoitteena oli päästä konkreettisesti testaamaan, mitä kaikkea tabletlaitteilla voi kohtuullisen lyhyessäkin ajassa tehdä. Lopputuloksena oli mainioita tuotoksia, yllättyneisyyttä helppoudesta, mutta myös kriittisyyttä laitteiden riittämättömyydestä vaativimpiin projekteihin.

Työpajaa vetänyt Ollipekka lupaili julkaista ainakin osan tehdyistä töistä, toivotaan linkkiä kommenttiin!

Pienestä ajan kesken loppumisesta huolimatta saatiin paljon aikaan ja tunnelmat olivat selkeästi positiivisesti. Erityinen positiivinen signaali tuli suoraan käyttöön otetuista työkaluista, osa OKL:n opiskelijoista ilmoitti aloittavansa bloggaamisen ja muutama loi Diigo-ryhmän omalle kandityölleen. Samoin opettajat pohtivat ja kysyivät aktiivisesti välineiden siirtämistä työskentelyyn.

Olisi kiva kuulla lisää mielipiteitä päivästä joko täällä tai jatkaa teemojen parissa esimerkiksi ennakkomateriaalien parissa. Molemmissa paikoissa kommentointi on avointa ja suotavaa!

 

Piditkö artikkelista?