Bingon pelaaminen keskeytyi kun Lucia-neidot saapuivat.

Tärskyjä Töölössä -tapahtumasarja toi lähialueen koulut ja palvelukeskuksen yhteen

Taivallahden peruskoulun ja Töölön yhteiskoulun oppilaat vierailivat joulun alla Töölön monipuolisessa palvelukeskuksessa jouluvalmistelujen ja joulun tunnelmoinnin merkeissä.


Lucianpäivänä Töölön yhteiskoulun Lucia-kulkue kiersi palvelukeskuksen jokaisella osastolla tuomassa valoa talven keskelle. Muistisairaidenkin osastolla osa asukkaista muistivat laulujen sanat ja lauloivat mukana.

Bingon pelaaminen keskeytyi kun Lucia-neidot saapuivat.
Bingon pelaaminen keskeytyi kun Lucia-neidot saapuivat.

Oppilaat pääsivät tekemään myös palvelukeskuksen kuusijuhlan järjestelyt. Taivallahden peruskoulun viidesluokkalaiset leipoivat juhlissa tarjotut piparkakut palvelukodin asukkaiden opastamana ja koristelivat palvelukeskuksen juhlasalin kuvataiteen tunneilla tekemillään joulukoristeilla.Töölön yhteiskoulun oppilaat perustivat juhlaa varten kuoron, esittivät joulutarinan ja vetivät yhteislaulutuokion.

Projektin taustalla koulujen ovien avaaminen

Tärskyjä Töölössä -toiminta käynnistyi OPS-hautomoiden ja Social Beat -vapaaehtoiskollektiivin yhteisestä ideasta. Taustalla on OPS-hautomot hankkeen näkemys siitä, että oppimisen tapoja tulee pohtia päättäjien ja opettajien lisäksi oppilaiden ja koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Social Beat oli aikaisemmin järjestänyt Töölön monipuolisella palvelukeskuksella muun muassa elokuvailtoja.

Palvelukeskuksen asukkaat ja Taivallahden peruskoulun oppilaat koristelemassa piparkakkuja.
Palvelukeskuksen asukkaat ja Taivallahden peruskoulun oppilaat koristelemassa piparkakkuja.

OPS-hautomot tähtää toiminnallisuuteen käsitellessään opetussuunnitelman teemoja. Toiminnallinen ote näkyi myös Tärskyjä Töölössä -tapahtumasarjassa, kun lähialueyhteistyön, kulttuuriperinnön ja taide- ja musiikkikasvatuksen teemat katettiin mukavalla puuhastelulla.
Projektin aikana opettajat saivat kokemusta siitä, kuinka kaksi eri koulua voi tehdä yhteistyötä toistensa kanssa, miten oppilaat voidaan ottaa mukaan opetuksen suunnitteluun ja miten paikallisia tahoja saadaan mukaan oppimiseen.

Piditkö artikkelista?