Opetusteknologian trendejä BETT-messuilla

2012-01-11 13.08.51Lontoossa järjestettiin jälleen BETT Show – opetusteknologiamessut tammikuussa 2012. OTE-hankkeesta Raisa osallistui tällä kertaa isompaan Tampereen kaupungin delegaatioon tutustuen myös matkalla messujen lisäksi kahteen englantilaiseen kouluun. Reissu sai aikaan paljon säpinää niin sähköisissä medioissa, TVT-aktiiviverkostoissa sekä mukana olleiden opettajien ja rehtoreiden keskuudessa. Matkan antia pitikin vähän sulatella ja katsoa uudestaan Suomen ja koulujen näkökulmista, ennen kuin nämä fiilikset puettua trendeiksi.

Ensimmäinen havaittavissa ollut trendi oli tekniikan osalta se, että sisällöt ja palvelut tulee olla saatavilla aina tarvittaessa, mistä tahansa ja millä tahansa laitteella. Messuilla tämän näki siitä, että erilaisia pilvipalveluita eli verkon yli käytettäviä palveluja ja sisältöjä oli tarjolla joka makuun, ja erityisesti näissä korostettiin sitä, kaikki oli käytettävissä helposti koulussa tai kotona.  Lisäksi laitteita oli joka makuun, mutta kaiken yli löi valtaisa iPad-huuma. Jokaisessa kilpailussa palkintona oli iPad2 ja appseja oli joka makuun, halusit sitten pelata matematiikkapeliä läpykällä tai soitella oikealla kitaralla (vahvistimena toimi tietysti iPad). Lisäksi luokan ryhmätyöskentely oli rakennettu siten, että millä tahansa laitteella saattoi tuottaa yhteisöllistä materiaalia.

2012-01-11 15.12.19Messuilla oli tarjolla hurjan paljon erilaisia isoja kosketusnäyttöjä ja –pöytiä, interaktiivisia tykkejä, ohjaustabletteja ja pieniä interaktiivisuuden toteuttavia lisälaitteita. Sormitietokoneista iPadin jälkeen oli eniten Windows 7:aan pohjautuvia laitteita. Yleisesti ottaen tökkiminen ja hiplailu on selvästi vakiinnuttamassa paikkaansa laitteiden käyttötapana.

Toinen voimakas trendi oli visuaalisuus ja vuorovaikutteisuus. Oppimateriaali ja palvelut olivat näyttäviä ja visuaalisia. Lisäksi muutamia upeita esimerkkejä 3D-tekniikalla tehdyistä materiaaleista tuli vastaan, muuta Kentissä toimivan New Line Learning Academyn kokemukset 3D:n opetuskäytöstä oli tyssännyt materiaalin puutteeseen, eli vielä saa odotella. Yleisesti ottaen virtuaalinen kosketeltavuus oli tärkeä osa oppimateriaaleja ja muutekin kaikki pelasi vuorovaikutuksessa käyttäjän ja toisten käyttäjien kanssa, joten tunnelma oli pelinomainen, kiinnostuksen vangitseva ja verkostoitunut. Tämän ilotulituksen jälkeen, kun näki arjen mm. Educa-messuilla ja  perinteiset koulumateriaalit, ei ihme, että koulu vanhanaikaisine paperipläjäyksineen maistuu ”koululta”.

Kouluvie2012-01-11 13.02.01railut Loxford schoolissa ja Kentin New line learning academyssä antoivat hyvän esimerkin siitä, miten opetusteknologia (kosketustaulut luokissa ja oppilailla omat koneet) ja avoimet, korkeat opiskelutilat muodostivat toimivan ekosysteemin. Erityisesti Kentissä luokkahuoneen rakenteen suunnittelu yhteisöllistä opetusta tukevaksi vaikuttivat. Kunpa meilläkin lähdettäisiin kokeilemaan rohkeasti myös erilaisia ympäristöjä ja yhteisöllistä työskentelytapaa, muuten me olemmekin oikeaan suuntaan menossa!
2012-01-12 11.21.33
2012-01-11 12.38.25
2012-01-13 10.51.00
2012-01-11 15.17.13

Piditkö artikkelista?