Invandrargrupp använder pekplattor i undervisningen

Lärmiljöprojektet ”Användning av läsplattor i undervisningen” är det första iPad projektet som startade i Österbotten. Projektet är ett samarbete mellan Kronoby Folkhögskola och Karleby svenska gymnasium. På KFHS används pekplattorna för tillfället av invandrargrupper på den Mångkulturella språklinjen och för några veckor sedan fick jag möjligheten att följa med undervisningen under två gruppers svenska lektioner.

Vuxenstuderande grupperna består av invandrare och kvotflyktingar från bl.a. Afghanistan, Iran, Burma, Thailand, Lettland, Ukraina och Italien. Största delen av studerande är i 20 års ålder medan de äldsta är i 50 års ålder. Grupperna består delvis av familjer, där barn och föräldrar samt syskon arbetar i samma grupp. I nybörjarsvenska gruppen finns även några analfabeter, vilket innebär vissa specialarrangemang för skolan och det finns en stödlärare som arbetar tidvis skilt med dessa studerande.

På KFHS Mångkulturella linjen använder studerande iPadsen som ordböcker.

 

 

 

 

 

 

I början av nybörjarsvenska lektionen (svenska 1) presenterade alla studerande sig till mig på svenska och den fina gruppandan i klassrummet blev snabbt klar för mig då alla klappade åt varandra efter varje enskild presentation. Lärare Helén Timgren berättade för mig att hon trivs otroligt bra med att arbeta med invandrarstuderandena och det märktes tydligt att gruppen också trivdes att studera med henne. Lektionens uppgift bestod av verbböjningar och studerandena använde iPaden som en ordbok, med hjälp av ordbok appar samt Google Translate, för att ta reda på de nya ordens betydelser. Ibland söker de studerande också fram ordens betydelser genom söka bilder från nätet.

Den andra gruppen (svenska 2) använde också pekplattorna som ordböcker. Den största skillnaden mellan grupperna var att arbetet i den mera avancerade gruppen var mer självständigt. Några studerande använde också traditionella ordböcker sida vid sida med iPaden.

En del studerandena hade egna bärbara datorer med sig, vilket kommer till en stor hjälp då skolan inte för tillfället har möjlighet att finansiera utrustning till alla studerande. Trots att pekplattan används endast som ordbok och för ordsökning i invandrargrupperna, har iPaden en tydlig funktion i klassen. Eftersom läraren inte kan hjälpa alla i gruppen personligen på samma gång, kommer eleverna vidare med sina uppgifter på egen hand betydligt snabbare med hjälp av iPaden och pekplattorna fungerar därför som ett utmärkt stöd vid inlärningen. Däremot kunde man överväga förmånligare modeller av pekplattor i framtiden om användningsändamålet endast är för informationssökning och lexikon. Nedan ännu kommentarer av användarna.

Lärarna på KFHS om användingen av pekplattona i undervisningen:

”iPads i klassen gör eleverna mera jämlika, eftersom alla elever inte har egen bärbar dator.”

”Ordböcker som app för mera exotiska språk saknas (det gör även ordböcker i pappersform) eller så har vi varit dåliga att söka.”

”För att kunna utnyttja vissa websidor och göra övningar online, krävs flashplayer, vilket inte fungerar i iPaden.”

”Vi behöver flera iPads eftersom vi på skolan nu har 15 st. Vi är upp till 20 elever i grupperna, och vi har fyra språkgrupper i skolan. Vi har en datasal, men det är ett stort ”tryck” på den.”

”Dessutom har vi BaseCamp på skolan, ett 40 tal tiondeklassister, som även de ibland använder iPadsen, då är vi utan.”

”iPadsen är passligt små och behändiga när man samtidigt ska ha böcker framme.”

Vuxenstuderande på Mångkulturella linjen om pekplattorna i undervisningen:  

”När jag inte förstår vad ett ord betyder kan jag kolla i svenska-burma lexikon vad ordet betyder”

” Det bästa med iPaden ör att det är enklare att använda än en bok när man söker ett ord.”

”Det är dåligt ibland då jag inte hittar vad ett ord betyder i lexikonet.”

”Det är lättare att studera.”

Piditkö artikkelista?