ITK2011, foorumilla puhuttua

Ilmiöpohjainen oppiminen – kun kaikki on mahdollista. ITK-foorumiesitys pe 8.4.2011 klo 11.00-11.30, Tiina Airaksinen ja Kati Jordan.

Esityksemme diat slidesharessa ja tiivistelmä ITK:n ohjelmassa.

Puheenvuoron ideana oli avata ohjaukseen liittyviä haasteita ja niitä vastaavia keinoja ilmiöpohjaisessa oppimisessa. Ilmiöissä opiskelija voi tutkia mitä tahansa itseään kiinnostavaa ilmiön osa-aluetta ja tehdä siitä minkämuotoisen tuotoksen itse haluaa. Opiskelijalle tämä vapaus saattaa käytännössä näyttäytyä kaoottisena tilanteena, joka yhtä aikaa innostaa ja kauhistuttaa. Tavoitteiden asettamisen ja konkreettisen tekemisen kanssa voi olla hankala päästä alkuun.

Foorumilla esiteltiin ohjausta ilmiöpohjaisessa oppimisessa. Esillä oli Otavan Opistossa tänä lukuvuonna kokeiltuja tukimuotoja, kuten vaihtoehtoisia oppimispolkuja, oppiainetarjottimia ja vertaistuen mahdollistavia oppimispäiväkirjoja. Kaikilla näillä ohjauksen keinoilla opiskelijalle pyritään avaamaan erilaisia sisällöllisiä ja välineellisiä mahdollisuuksia lähestyä tutkittavaa ilmiötä, lisäksi opiskelijaa pyritään tukemaan omien vahvuuksien tunnistamisessa ja oman oppimistyylin löytämisessä.

Kategoria(t): oppiminen Tagged: ilmiöpohjainen oppiminen, ITK2011, ohjaus, Otavan Opisto

Piditkö artikkelista?