Elokuussa 2016, heti ensimmäisenä koulupäivänä, peruskoulun ja lukion oppilaat ja opettajat voivat aistia muutoksen. Kouluympäristö ei tunnu enää samalta tutulta kuin vielä keväällä. Koululaiset ovat astuneet uudenlaisen oppimisen äärelle. Ihan perusasioitakin ryhdytään toteuttamaan eri tavalla, myös lukiossa, kun avonaiset luokkahuoneiden ovet ja teemaopinnot kutsuvat yhteistoimintaan.
Neljän kuukauden päästä nähdään, kuinka hyvin tämä tulevaisuuskatsaus pitää paikkansa. Toki siihen voidaan edelleen vaikuttaa. Yksi avaintekijä on arvioinnin monipuolistaminen oppimisen rinnalla. Nyt tarvitaan uudenlaista arviointiosaamista, jotta arviointimenetelmät mukautuvat oppimisen tarpeisiin.
Arviointikulttuurissa onkin otettu kehitysaskelia tämän vuosituhannen puolella. Oppilasarvioinnissa on edistytty esimerkiksi sillä tavalla, että painopiste on siirtynyt arvostelusta arviointiin.
— Meillä on varmasti kaikilla kokemusta siitä, mitä tarkoittaa, kun tulee arvostelluksi. Nyt on onneksi ryhdytty puhumaan arvioinnista, toteaa opetusneuvos Najat Ouakrim-Soivio, jonka Oppimisen ja osaamisen arviointi -kirja julkaistiin alkuvuodesta.
Arviointi tukee jatkossa oppimista, kun opettaja painottaa arvioinnissaan ohjaamista ja kannustamista. Mistä opettaja sitten aloittaa arviointityönsä uudistamisen?
Ouakrim-Soivio vierailee OPS-hautomoiden koulutuksessa
Najat Ouakrim-Soivio pitää puheenvuoron 11.5. Oppimisen ja osaamisen arviointi ja LOPS2015 -koulutusiltapäivässä Helsingissä, Cafe Köketissä. Koulutus toteutetaan Opetushallituksen rahoittamien OPS-hautomot lukio- ja Viisari-hankkeiden yhteistyönä, ja on lukion opetus-, ohjaus- ja hallintohenkilöstölle maksutonta. Ilmoittaudu tilaisuuteen tästä.
Tilaisuutta voi seurata myös etänä. Etäosallistujalle lisätietoa löytyy Facebook-eventistä.
— Meidän pitäisi kirkastaa käsityksiä arvioinnin eri tehtävistä. On eri asia arvioida osaamista ja siinä edistymistä kuin oppimista, Ouakrim-Soivio sanoo.
Videolla hän antaa neuvoja opettajalle, joka ottaa ensiaskeleita kohti monipuolisempaa arviointityöskentelyä ja ottaa kantaa sekä perusopetuksen että lukiokoulutuksen arviointikäytänteisiin.