Juho Metsavuori
Juho Metsävuori
Kommentit poissa käytöstä

Opi, tee ja jaa

Maailmanlaajuinen tekemällä oppimisen maker-kulttuuri on vilkasta myös Suomessa, ja toisilta oppimisen ympärille on kasvanut täälläkin aktiivinen yhteisö. ”Värkkääjät” tsemppaavat toisiaan, auttavat hankalien paikkojen yli ja jakavat parhaita käytäntöjä. Jakaminen ja avoimuus ovat keskeisimpiä tunnusmerkkejä, jotka kertovat, että kyse on maker-kulttuurista. Espoossa järjestetäänkin ensimmäinen kansainvälinen värkkääjien festivaali, koko perheen tapahtuma Mini Maker Faire 17.-18.10.2015.

Tekemällä oppiminen kouluun

Monissa kouluissa opitaan maker-kulttuurin hengessä, ja tekemällä oppiminen sopii mainiosti oppitunnille. Erilaisten vaihtoehtojen moninaisuus kehittää oppilaan ongelman hahmottamista ja maker-kulttuurille tyypillinen ratkaisukeskeisyys kannustaa yhteistyöhön ja innostaa projektin valmiiksi saattamiseen. Samalla yhteisen innostavan projektin rakentamisessa kaikki osallistujat oppivat toisiltaan.

juho metsavuori
Värkkääjiä vuoden 2012 festivaaleilta. Kuva: Juho Metsävuori

Pauliina Jalonen on Espoo Mini Maker Fairen tuottaja, oppimisaktivisti ja verkostokoordinaattori Otavan Opiston Osuuskunnassa. Hän vastaa, miksi värkkääminen on ajankohtaista koulussa.

Liittyykö värkkäämiseen aina oppimista?

— Värkkäämiseen maker-kulttuurisena ilmiönä liittyy oppimista aina, ja erityisesti hauska ja kokeilevaa oppimista. Oppiminen tapahtuu omista lähtökohdista epämuodollisessa kontekstissa, jolloin se samalla tapahtuu tavoilla, jotka itselle sopivat kuten ohjevideoita netistä katsomalla tai yhdessä oivaltamalla.

Onko värkkääminen tapa jota tarvitaan enemmän kouluinstituutioihin?

— Aktiivinen ja tutkiva oppimiskäsitys on vahvassa roolissa tulevan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja maker-kulttuuriin liittyvä ilmiöpohjainen ongelmanratkaisu tukee sen mukaisia laaja-alaisen osaamisen osa-alueita.
 
Miksi oman osaamisen jakaminen ja omien keksintöjen paljastaminen on hyvä juttu?

— Jakaminen ja avoimuus ovat mahdollistaneet tee-se-itse -oppimisen nopean levittämisen. Vertaisoppimisen yhteisöt rakentuvat samaa värkkäävien ympärille ja omaan tekemiseen saa tukea ja palautetta.

Miten koulussa voi värkätä?

— Koulussa voi vaikka järjestää oppimiskokonaisuuksia, joissa rakennetaan yhdessä tai tehdään projekteja, joissa prosessi on avoin ja toteuttamisvaihtoehtoja on lukuisia.

Espoo Mini Maker Fairessa on koulussa hyödynnettävää sisältöä runsaasti, tässä Pauliina Jalosen tärpit opettajalle.

Mini Maker Faire järjestetään Espoon Otaniemessä 17.-18.10.2015, tarkempana paikkana ovat Design Factory ja Urban Mill. Tapahtuman verkkosivut: www.espoomakerfaire.fi

Nuppu Stenros 2
Värkkäämiseen liittyy muutakin kuin teknologian kanssa näpertämistä. Kuva: Nuppu Stenros

 

Piditkö artikkelista?