Comments Off on Koko koulu toimimaan yhdessä

Koko koulu toimimaan yhdessä

Miten kouluihin rakennetaan kannustavaa ja tasa-arvoista toimintakulttuuria? Millainen on yhteisö, jonka kehittämiseen kaikki, niin oppilaat ja opiskelijat kuin työntekijätkin, haluavat osallistua? Mistä työkalut yhteiseen, jatkuvaan ja dynaamiseen ops-työhön? Ideoita ja välineitä toimintakulttuurin kehittämiseen etsitään ITK2016:n työpajassa POPSia & LOPSia yhdessä.

Päivän aikana tutustutaan toimintatapoihin ja malleihin, joiden avulla omassa kouluyhteisössä on mahdollista toteuttaa yhteisöllisyyttä tukevia uudistuksia.

— Uudet opetussuunnitelmat otetaan käyttöön ensi syksynä ja se edellyttää koko koulun henkilöstöltä konkreettisia toimia. ITK:n työpajassa kokeillaan erilaisia osallistavia työtapoja ja arvioidaan yhdessä niiden sovellettavuutta oman kunnan tai koulun kehittämistyöhön, siihen, miten ops tulee kouluissa eläväksi, kertoo OPS-hautomoiden koordinaattori Tiina Airaksinen Otavan Opistolta.

Yhteisöllisyys ja osallisuus ovat POPSia & LOPSia -työpajan kantavia teemoja, ja aihetta käsitellään eri näkökulmista.

Suomen Lukiolaisten Liitto (SLL) tuo vaikutustyössään voimakkaasti esiin opiskelijan osallistumiseen tähtääviä avauksia. SLL korostaa, että koulu on opiskelijaa varten, ja oppiminen on muutakin kuin tietomäärän kasvattamista. Lukion opetussuunnitelmassa opiskelijoille on vahvistettu oikeus osallistua opetuksen suunnitteluun. Yhteissuunnittelu kurssien toteutuksessa kannattaa jo siitäkin syystä, että opiskelijoilta saa loistavia ideoita.

Suomen Lukiolaisten Liitosta vierailtiin OPS-hautomoiden järjestämässä koulutuspäivässä lukio-opettajille. Lue lisää ja katso video puheenvuorosta.

Kieltenopettaja ja ratkaisukeskeinen valmentaja Elina Paatsila kannustaa kehittämään työ- ja oppimisilmapiiriä positiivisen pedagogiikan avulla. Innostavassa toimintakulttuurissa opitaan oppikirjan ”rivien välistä” myös ihmisenä olemisen taitoja, kuten itsetuntemusta ja ryhmässä toimimista. Nämä ovat arvokkaita taitoja oppilaalle ja opettajalle, rehtoria unohtamatta. Elina Paatsila puhui aiheesta radiossa Ylen Tiedeykkönen -ohjelmassa.

— Päivän aikana keskitytään työskentelyyn, luentoja ei pidetä vaan alustukset tuovat nimenomaan työskentelyyn orientoivia näkökulmia. Esimerkiksi Tiimiakatemian opiskelijoiden alustuksessa kuvataan opiskelijaa aktivoivia oppimisen tapoja, ja heidän vetämänsä työskentely kannustaa uusien näkökulmien tunnistamiseen, OPS-hautomoiden hankekoordinaattori Aki Luostarinen sanoo.

Työpajan ohjelma ja ilmoittautuminen

pops_lops-ILMOITTAUDU

Ohjelma:

9.30-10.00 Aamukahvia
10.00-10.15 Avaus ja esittelyt (OPS-hautomot)
10.15-10.45 Puheenvuoro: Opiskelijoiden osallistaminen OPS-työhön – Mikä on tärkeää? (Suomen Lukiolaisten Liitto)
10.45-11.30 Toiminnallinen puheenvuoro: Positiivinen pedagogiikka kehittämisen voimavarana (Elina Paatsila, Jyväskylän yliopisto ja Meritorin koulu)

11.30-12.30 Lounastauko

12.30-13.00 Puheenvuoro: Mikä oppiva yhteisö? (Iida-Maria Peltomaa ja Aki Luostarinen, Otavan Opisto)
13.00-14.00 Työskentely: Oppivan yhteisön kehittyminen ja kehittäminen (Iida-Maria Peltomaa ja  Aki Luostarinen)

14.00-14.30 Jaloittelutauko

14.30-16.00 Alustus ja työskentely: Tuloksia ja ketteryyttä tiimioppimisella (Mikko Tammilehto ja John Blåfield, Ideaosuuskunta Into)
16.00-16.30 Päivän koonti ja vapaata keskustelua

Piditkö artikkelista?