Tulevaisuuden kouluarkkitehtuuri huomioi aistit.
Mikkelin kasainväliSYYSpäivät 10.-11.11.
Opetushallituksen tukemilla kansainvälistymishankkeilla on nyt tilaisuus verkostoitua, tutustua kansallisiin kv-koordinointihankkeisiin ja niiden vastuuhenkilöihin sekä keskustella Opetushallituksen asiantuntijoiden kanssa koulujen kansainvälistäm…
Somen vallassa
Tänään on saatu aimo pläjäys tietoa siitä, miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää hanketyössä. Rongaksen Anne on ollut livenä TOP-keskuksessa kouluttamassa koko päivän. Osa asioista on jo tuttua, mutta “some” on kuin pilvi, josta sataa välillä vähän turhankin lujaa. Ja tässä on … Lue loppuun →
Hyrrä
Oulussa on lähdössä mielenkiintoinen koulurakennushanke Kastellin kaupunginosaan. Monitoimitalo on ohittanut kaksivaiheisen arkkitehtikilpailun ja lapsivaikutusten arvioinnin.Lähdemme hankkeen tiimoilta todennäköisesti seuraamaan prosessin etenem…
Palaverin tuotosta…
Tehokkaat suunnittelupalaverit ja osaavat ihmiset tuottavat lyhyessäkin ajassa uskomattoman määrän ranskalaisia viivoja, joiden tarkoitus on laittaa myös koordinaattoriin vauhtia. Saimme sovittua välineiden käytöstä ja siitä, kuka vastaa mistäkin osuudesta. Pohdimme myös ohjausryhmän kokoonpanoa ja tarkoitukseni on lähettää vielä muutama muistutus … Lue loppuun →
Koordinointihankkeiden taustaa
Ote opetushallituksen lähettämästä tiedotteesta koulutuksenjärjestäjille: Opetushallitus teki kesäkuussa 2010 päätökset kansainvälistymisen koordinointihankkeiden käynnistämisestä ajalle elokuu 2010 – 31.12.2011. Hankkeet ja nii…
Älytauluohjelmistot
Tänään aloitin Smartin Notebookin ja Prometheanin ActiveInspiren vertailemisen ja ohjelmistojen välisen rajapinnan toimivuuden testaamisen.Tämä on oleellista iTEC-hankkeen pilotoinnin onnistumiselle.RSS
Kilpailutusta
Tämä päivä onkin mennyt erilaisten käytännön järjestelyjen puitteissa (matkan varaukset, luentojen ja koulutuksien sopimiset jne). Mielenkiintoinen seminaari ilmestyi ensi viikon ohjelmaan (Tamperetalolla 26-28.10). Varsinainen agenda oli…
Nyt se alkaa!
Vihdoinkin olen etäopetuksen koordinointihankkeen omassa blogissa. Tästä se lähtee ja toivottavasti tänne saadaan koordinaattorin jaarittelujen lisäksi myös muita bloggaajia. Tuntuupa kynnys ensimmäisen viestin kirjoittamiseen ja varsinkin julkaisemiseen isolta. Mieleen tulevat väistämättä verkossa olevat lukuisat upeat blogit ja niiden kommentoinnit. Toisaalta etäopetus aiheena … Lue loppuun →
Nälkä ja jano -ilmiön opiskelua etänä ja läsnä
Kolmen ensimmäisen viikon aikana ilmiöpohjaisen oppimisen kurssilla on opiskeltu sekä läsnä että etänä. Lähiopiskelijat ovat pääosin Otavan Opiston kymppilinjalaisia, etänä opiskelee nettilukiolaisia, heissä on sekä ryhmäkurssien suorittajia että pelkkiä ilmiöopiskelijoita. Kympit osallistuvat monenlaiseen toiminnalliseen oppimiseen, joiden sisällöt lähestyvät nälkä ja … Lue loppuun →
Missio
”Globaaliin vastuuseen kasvaminen on prosessi, joka opettaa meitä kunnioittamaan erilaisuutta ja kehittää kykyämme toimia globalisoituvassa maailmassa aktiivisina kansalaisina.”www.globaalikasvatus.fi”Kasvua aktiiviseen kansalaisuuteen …
Tervetuloa Laitteet ja ohjelmistot opetuskäytössä -blogiin!
” Onnistuva oppija – teknologia ja tyyli vapaa!” Opetushallitus on perustanut vuonna 2010 oppimisympäristön kehittämishankkeiden tueksi koordinointihankkeita, jotka toimivat yhteistyössä Opetushallituksen hankeohjaajien kanssa. Koordinointihankkeet ovat: Koulun laitteet ja ohjelmistot tehokäyttöön, Tampereen kaupunki Pedagogisesti kestävät laite- ja ohjelmistoratkaisut opetuksessa, Kaustisen kunta … Lue loppuun →
Innovaatioista ja skenaarioista
Luulimme, että meillä on hyvinkin aikaa toimintasuunnitelman tekoon, mutta Sue lähetti viestin, jonka mukaan meidän pitää lähteä täsmentämään 3-5 teknologista ja pedagogista suomalaista avaintrendiä. Lähetimme perjantaina vajaa kolmekymme…
Asiantuntijat ja yhteistyötahot
Maailman asioiden ja tapahtumien tarkastelu ilmiöistä käsin edellyttää työskentelyä yhdessä ilmiön asiantuntijoiden ja yhteistyötahojen kanssa. Mitä monipuolisemmin erilaisia toimijoita on mukana sitä useampia näkökulmia tulee tarkasteltavaksi. Asiantuntijoiden rooli ja osallistuminen on selkeä, koska se nousee aiheeseen liittyvästä asiantuntijuudesta. Otavan Opiston … Lue loppuun →