Valtakunnalliset virtuaaliopetuksen päivät Helsingissä 8. – 9.12.2010
http://www.oph.fi/opetushallitus/konferenssien_aineistoa/valtakunnalliset_virtuaaliopetuksen_paivat
Helsingissä kokoontui kuutisensataa opetusalan ihmistä eri kouluasteilta ja …
Valtakunnalliset virtuaaliopetuksen päivät Helsingissä 8. – 9.12.2010
http://www.oph.fi/opetushallitus/konferenssien_aineistoa/valtakunnalliset_virtuaaliopetuksen_paivat
Helsingissä kokoontui kuutisensataa opetusalan ihmistä eri kouluasteilta ja …
Turun etäopettajat tekevät töitä todellisella sissimeiningillä – sisulla ja periksi ei anneta – mentaliteetilla. Edellisen vuoden jättisuuret tekniset ongelmat on ohitettu ja nyt on aika päivittää osaamista, miettiä pedagogiikkaa ja pohtia mm. etäluokassa tapahtuvaa häirintää (pyyhitään kaverin virtuaalivihot tyhjiksi, tiputetaan … Lue loppuun →
Perjantai on toivoa täynnä! Toinen varsinainen konferenssipäivä ja paikka heräilee pikkuhiljaa eilisten juhlien jäljiltä. Eilinen päivärumba tuotti kuitenkin kevyen pettymyksen. Itse olin ensimm&…
Otavan Opiston oppimislaboratoriossa käynnistyy tammikuussa 2011 kaksivuotinen opetusalalla työskenteleville ja oppimisesta kiinnostuneille suunnattu koulutus: Oppiminen ja opettaminen muuttuvissa ympäristöissä (OOMY). Koulutuksessa voi osallistua yksittäisiin pajoihin joko etänä tai läsnä. Osallistumisensa voi suunnitella myös niin, että useammat pajat yhdessä pajojen välisen … Lue loppuun →
Viime viikolla iTEC- hankkeessa työstetyt eurooppalaisen opetuksen lähitulevaisuuden skenaariot ovat nyt luettavissa Muuttuva oppimaisema- blogissamme skenaariosivuilla. Linkissä on kuvaesitys työskentelyprosessista ja esittelyt prosessiin osa…
Maabrändivaltuuskunta antaa loppuraportissaan Suomelle tehtäviä esimerkiksi kansainvälisten konfliktien, vesipulan ja koulutukseen liittyvien ongelmien selvittämisessä. Lähestymistapa on hyvin konkreettinen. Raportissa on paljon yhte…
Lukiokoulutuksen kehittämisen toimenpide-ehdotuksia valmistelevan työryhmän muistio “Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2010:14” julkaistiin 25.11.2010. Tarve koko lukiokoulutuksen uudistustamiselle nousee muuttuvan yhteiskunnan tarpeista ja uusista haasteista. Yleissivistävässä koulutuksessa kansalaisen tarvitsemia avaintaitoja on tarkasteltava useista näkökulmista, ja elinikäisen oppimisen ohella on … Lue loppuun →
Vihdoinkin saimme järjestettyä hanketapaamisen Turkuun – kulttuurin kehtoon. Kulttuuri tosin jäi tällä kertaa vähemmälle, ellei sitten yhteisen toimintakulttuurin löytymistä lasketa tähän kuuluvaksi. Paikalla TOP-keskuksessa vas. Anu Wulff ISOverstaalta, Raisa Valtaoja Asiantuntijaverkostosta, Paula Pöyhönen koordinointihankkeesta, Tarja Kuuva Asiantuntijaverkostosta, Liisa Mustila Tampereen … Lue loppuun →
Alankomaiden kestävän kehityksen komitea ja Utrechtin yliopiston geotieteiden tiedekunta ovat avanneet oppilaille, opettajille ja kouluille 24 ikkunaa maailmankansalaisuuteen.Hollantilaisten maailmankansaisuuden kaanon -idea syntyi Opetusministeriön…
Heurekassa Tiedekeskus Heureka järjestää 27.11.2010 opettajien täydennyskoulutusseminaariin, jonka aiheena on lahjakkuuden tunnistaminen ja tukeminen peruskouluissa ja lukioissa. Täydennyskoulutusseminaarin tavoitteena on antaa opettajille työ…
Tänään alkaa hankkeessa uusi vaihe. Pääsemme tutustumaan yhteen esimerkkiin siitä, miten koulun suunnittelu vaiheistuu ja etenee, ketkä ovat osallisia prosessissa ja mitä vaikeuksia/ hankaluuksia mahdollisesti prosessi kohtaa.Oulun kaupunkiin r…
http://www.innowise.fi/fi/ http://www.mediacabinet.fi/http://www.poutapilvi.fi/palvelut/kehityshttp://www.galaxo.fi/sivu/fi/http://www.verkkoasema.fi/http://www.crasmanager.fi/http://www.slapmedia.com/ http://www.optinet.fi/http://www.ambientia.net/RSS
Tänään tultiin myrskyn keskelle Helsinkiin ja kokosimme hieman projektin 41 päivää kestänyttä historiaa yhteen esitykseen.
Fanittamista ja kiusaamista tutkitaan Otavan Opiston ilmiöpohjaisessa oppimisessa marraskuun puolivälistä tammikuun puoliväliin. Ilmiö on varsin laaja ja moniulotteinen. Herätteet kurssille muotoillaan niin, että ne valottavat käsiteparin molempia osia eri näkökulmista. Fanittamista tarkastellaan mm. taustalla olevista mekanismeista, kuten psykologian käsitteistä sekä … Lue loppuun →
Laitteet ja ohjelmistot -opetuskäytössä koordinointialueen ensimmäinen teemaverkostotapaaminen pidettiin Tampereella 4.11.2010. Koordinointihankkeiden lisäksi tapahtumaan osallistui jäsenä myös seitsemästä eri kehittämishankkeesta. Teemaverkostotapaamisen ohjelmassa oli mm. Koordinointihankkeiden esittely Kehittämishankkeiden esittäytyminen Yhteisten käytänteiden sopiminen Iltapäivän aikana keskustelu yhteisistä käytänteistä oli vilkasta ja päätimme ottaa … Lue loppuun →
Kahden mielenkiintoisen, antoisan ja ajatuksia herättävän seminaaripäivän jälkeen on aika pysähtyä miettimään esitysten ja käytyjen keskustelujen antia hankkeille. Vanajanlinnan fyysinen ympäristö antoi jo odottaa paljon (rauhoitti kehoa ja mieltä). Ja tietysti etukäteen saatu DCL-konferenssin ohjelma houkutteli innovoimaan. Otsikkoon viitaten voi vain todeta, että hankkeen vetämisessä on paljon samaa kuin yrittämisessä. Aloitat usein melkein tyhjästä tietyn […]
Pääsimme seminaarin jälkeen katsastamaan yhtä Tampereen kouluverkon uudellen järjstäytymisen kohdetta – Sampolaa. Oppaana toimi Tammerkosken kuvataidelukion rehtori Matti Hännikäinen. -mielenkiintoinen hanke tulossa.YouTube VideoRSS
SoMy-hanke järjestä webinaareja aina kuun ensimmäisenä maanantaina.
1. Webinaari
Blogit ja Yammer
http://otavanopisto.emea.acrobat.com/p78634795/
2. Webinaari
Sosiaalinen media haketyössä (Goog…
Permalink
| Leave a comment »
Kävin paikan päällä Tampereella ja tarkemmin eVarikolla. Hauska nimi muuten opetusteknologiayksikölle. Sain lämpimän vastaanoton Haasion Minnalta, joka esitteli tiloja ja henkilökunnan. Monta mielenkiintoista hanketta meneillään. Varsinainen tehtäväni oli tavata “omia” kehittämishankkeita ja VIRRAn osalta keskusteltiin mm. hankkeen vetäjän Liisan ja … Lue loppuun →