Sosiaalinen media oppimisalustana

— Opettajana olen joutunut pohtimaan mobiilivälineisiin liittyvää pulmaa koulussa. Ne ovat oppilailla koko ajan kädessä. Oivallus ottaa viihdetarkoitukseen käytettävä mobiilisovellus opetuskäyttöön tuli sitä kautta, kertoo Lapuan lukion uskonnon opettaja Jaana Holma.

Holma otti mikroblogipalvelu Twitterin oppimisalustaksi kurssilleen ensimmäisen kerran syksyllä 2015. Tarkoitus oli ensin toteuttaa henkilökohtainen digiloikka, johon kuului läpikotainen perehtyminen sovellukseen. Toisin kävi, kun lukuvuosi käynnistyi: kaikki ne kurssit, joissa hän oli Twitteriä suunnitellut soveltavansa, tulivatkin vastaan jo ensimmäisessä jaksossa.

— Mietin hetken, että en voi tehdä tätä vielä, koska en ollut ehtinyt valmistautumaan. Sitten kuitenkin päätin, että nyt on loikattava veteen ja opittava uimaan, Holma nauraa.

holma-web

Kirkkohistorian kurssin osaksi suunniteltu reformaatiota käsittelevä Twitter-kokeilu onnistui odotuksia paremmin, ja se herätti huomiota myös mediassa. Kurssista uutisoi muun muassa Yle Pohjanmaa.

Kokeilussa opiskelijat loivat historiallisille hahmoille omat Twitter-tilit ja alkoivat twiitata näiden elämästä. Myös muutamia keksittyjä hahmoja luotiin historiallisten tarinoiden tueksi. Kurssin edetessä Holma pani merkille, että  opiskelijat, joita uskontohistoriasta lukeminen ei yleensä motivoinut, innostuivat huomattavasti.

— Kun he saivat tutustua aiheeseen päähenkilön silmin, opiskelu sujui kuin tanssi. Yhtäkkiä he olivat hirveän innostuneita tutustumaan, miten siihen aikaan elettiin ja minkälaisia asioita silloin saattoi nähdä ja kokea.

Kurssin alussa opiskelijat piirsivät historiallisen henkilönsä profiilikuvan ja jonkin heidän elinympäristöönsä liittyvän kuvituskuvan. Opiskelijat kirjoittivat twiittejä, joita Martti Luther, Katariina von Bora tai vaikkapa Fredrik Viisas olisivat kirjoittaneet eläessään historiallisia hetkiä. Kun twiittejä laadittiin, opiskelijat hyödynsivät lähdemateriaalinaan oppikirjan ohella internetiä ja kirjaston kirjoja. Holma sai kurssin jälkeen positiivista palautetta opiskelijoiltaan.

— He kokivat että olivat oppineet kurssilla paremmin kuin perinteisellä menetelmällä, jossa tietoa tankataan koetta varten kirjasta, minkä jälkeen opitut asiat unohdetaan.

Holma on nyt sitä mieltä, että teki syksyllä oikean päätöksen hypätessään melko kylmiltään Twitter-maailmaan, vaikka silloin tuntui, että ennen aloittamista olisi pitänyt tietää sovelluksesta enemmän. Kurssin aikana oppikin myös itse tehdessä, eikä kaikkea tarvinnut tietää valmiiksi etukäteen. Hän kannustaakin opettajia tekemään samalla tavalla:

— Rohkeutta! Kannattaa ehdottomasti tutustua johonkin some-sovellukseen, Twitter on vain yksi monista.

Jaana Holman kertoo pitämästään Twitter-kurssista OPS-hautomot lukio-hankkeen TVT-koulutuspäivässä.

Edeltävä kurssi oli vain jäävuoren huippu

Holman opiskelijat pääsevät hyödyntämään Twitteria opinnoissaan seuraavan kerran huhtikuussa, kun Yle toteuttaa Titanicin suomalaisia matkustajia käsittelevän oppimiskokonaisuuden. Titanic upposi aamuyöllä 14.4.1912. Uppoamisyön muistoksi lukioissa eläydytään traagisiin tapahtumiin twiitaten suomalaisten matkustajien kohtalosta vaihe vaiheelta.

Lapuan lukion kanssa opintoihin osallistuvat Siilinjärven lukio ja Kuopion Lyseon IB-linja. RMS Titanicnin matkalle lähtöä ja uppoamisyötä voi seurata Twitterissa ”titanicilla”-tunnisteella. Matkavalmisteluista on jo julkaistu ensimmäiset twiitit.

Piditkö artikkelista?