Hankkeen valtakunnallisen selvitystyön ensimmäinen vaihe on päättynyt ja voitoista kiinnostuneiden kesken arvottiin Opetushallituksen avustuksella hyvät ja etäopetukseen sopivat palkinnot. Halukkaita palkinnon saajia olisi ollut 136, mutta vain kaksi vastaajaa saa Jabran kokousmikin. Onnekkaat henkilöt työskentelevät Evijärven lukiossa ja Vantaalla Sotungin etälukiossa. Toivottavasti mikeistä tulee olemaan paljon hyötyä! EKO aloitti myös kiertueensa ja kävi toukokuun puolivälissä […]
Tampereella tapahtunutta
Päästäkseen tapaamaan ihmisiä ja verkottumaan ihan kasvokkain, pitää matkustaa. Aika mukava tapa reissata on käyttää junaa. Tämä ei kuitenkaan ole VR:n sponssaama mainos, vaan käytännössä hyväksi todettu tapa. Junassa voi työskennellä ja asemilla vaihtoja odotellessa voi haukata happea. Ja joskus samalla rahalla saa istua ja tehdä töitä vähään pitempäänkin… Viime viikolla kävin Tampereella ja kahden […]
OVI -hankkeen TOINEN webinaari 19.5. klo 13.00 !
OVI -hankkeen toinen webinaari 19.5. klo 13.00 – 14.00 ! Konneveden lukion ja Opetushallituksen Oppimispelit ja Virtuaaliset ympäristöt opetuksessa -hanke pitää jo toisen webinaarin torstaina 19.5. klo 13.00 – osoitteessa http://peda.net/polku/ovi Webinaarin aiheena ovat Pelit opetuksessa, Projektin tutkimushanke, Pelileiri ja…
Monoa mahdottomuuden kulttuurille
Ihan sama millä alalla tai missä organisaatiossa sosiaalisen median käytön eduista puhuu. Osa ihmisistä tunnistaa tämän päivän ja ennen kaikkea tulevaisuuden hyödyt. Jokaisesta organ…
Ulkomailla asuville oppilaille uusi, iloinen Etäkoulu Kulkuri
Ulkosuomalaisten lasten kotiperuskoulussa on uudistettu verkko-opetusta Opetushallituksen ja Suomen Kulttuurirahaston tuella. Kaksi vuotta sitten käynnistyneen kehittämishankeen tavoitteena on päivittää koulun verkko-opetusta ja kehittää ulkomai…
EKO pihalle?
Voisiko hankehommia tehdä ulkona? Keväinen aurinko ja lämpö suorastaan vaativat ulos menemistä. Kävelykokouksiahan suositellaan pidettäviksi. Toisaalta, jos palaveriin osallistuu vaikka 20 ihmistä, niin kuka kävelee kenen vieressä? Entä sitten puheenvuorojen kuuluminen – megafoni mukaan? Auringosta huolimatta tai sen innoittamina koordinointi kuitenkin jatkuu. Viime viikolla pidettiin kehittämishankkeiden kanssa etäkokous ja kuulosteltiin mennyttä ja tulevaa. Kaikilla tuntuu […]
OVI -hankkeen WEBINAARI 12.5. klo 14.00
Tervetuloa OVI –hankkeen ensimmäiseen WEBINAARIIN to 12.5. klo 14.00 – 15.00 Osoitteessa http://peda.net/polku/ovi Konneveden lukion koordinoiman Opetushallituksen ”Pelit ja Virtuaaliympäristöt opetuksessa” (OVI) hankkeen ensimmäisen webinaarin aiheena on Second Lifen opetuskäytön kokemukset. Asiantuntijaluennoitsijoinamme ovat Sotungin lukion opettajat, joilla on jo pitkä…
Miten kävi PEKOssa?
ITK:hon pitää palata vielä sen verran, että kerrotaan, mitä mieltä torikansa oli perusasteen vieraiden kielten etäopetuksesta. Järjestimme kilpailun, jossa sai vastata muutamaan kysymykseen työtehtävistä, iästä tai sukupuolesta riippumatta. Noin 120 vastauksen yhteenvetona todettakoon seuraavaa: yli 90% on jokseenkin tai täysin sitä mieltä, että kielten etäopetus on hienoa. Kun kysyttiin kolme tärkeintä perustelua, niin ylitse muiden […]
Rakennetaan yhdessä opetukselle uusi DNA
Sosiaalinen media ja yleensäkin tieto- ja viestintätekniikka on muuttunut osaksi suomalaista arkea. Samalla muutos on kuitenkin ollut niin nopea, että meistä moni taitaa vielä kohdata koko ilmiön enemmän t…
Terveisiä Dublinista ja EUN:n kosketustaulu-työryhmältä
Pääsiäinen tuli ja meni, mutta hyvin katkasi kiireisen kevään. Ennen pääsiäistä kokoontui EUN:n (European Schoolnet) Interactive Whiteboard työryhmä Dublinissa, jossa kävin siis itse myös. EUN:llä on kosketustaulujen opetuskäytön kehittämiseksi oma intressiryhmänsä, joka koostuu 15 Euroopan maan (Suomi mukaan lukien) opetusministeriöiden … Lue loppuun →
Pelien opetuskäytön salaisuudet julki ja jakoon
OVI-hankkeen yhteydessä on tarkoitus myös kartoittaa ja arvioida tarjolla olevia peli- ja virtuaaliympäristöjä (koordinointitoiminnan ohella). Hankesivuillemme (http://www.peda.net/polku/ovi) listaamme opetukseen soveltuvia pelejä oppiaineittain ja kokeilemisen arvoisia virtuaalimaailmoja sekä näihin liittyviä hyviä käytänteitä. Hyvillä käytänteillä tarkoitamme jotain hyväksi jo koettua ja käytännöllistä,…
Unelmakoulun vieraana ja seminaarissa
Tänä keväänä olen saanut käydä vierailemassa Unelmakoulussa jo kahdesti lyhyessä ajassa. Maaliskuussa sain käydä ensin tehokaksikkon Särkkä ja Scheitz vieraana tutustumassa tarkemmin, mistä Unelmakoulu oli lähtöisin, vaikka nyt OPH:n rahoittamalla kehittämishankkeella painopiste koordinointihankkeen verkostossa on nimenomaan mobiilipeleissä. Pelejä onkin kehitelty … Lue loppuun →
Tutkimus lähti maailmalle
EKOn valtakunnallinen selvitys etäopetuksen käytöstä yleissivistävässä opetuksessa Suomessa on käynnistynyt! Kysely on lähetetty monille hankkeille, opettajille ja muille toimijoille eri puolille maata. Jos sinusta tuntuu, että haluaisit ottaa osaa kyselyyn, mutta et ole saanut sähköpostia, niin ota yhteyttä paivi.luoma@turku.fi. Pääset tätä kautta varmasti vastaamaan ja vaikuttamaan. Tässä vähän tietoa tutkimuksesta: Hyvä vastaanottaja! Tämän tutkimuksen tavoitteena […]
Aika ja energia -ilmiön oppimispolut ja herätteet
Aika ja energia -ilmiöön liittyvät eri näkökulmat on nyt koottu oppimispoluiksi. Polut avaavat erilaisia kysymyksenasetteluita itse ilmiöstä sekä tutkittavien teemojen yhteyksistä eri oppiaineisiin ja ops:n mukaisiin kursseihin. Oppimispoluista koottiin ilmiön tiedotuksessa käytetty diasarja. Tässä ilmiössä tavoitteena on, että opiskelijalle muotoutuu … Lue loppuun →
Ideoista kiinni ja kierrättämään
Tämän kevään ITK-tapahtumassa oli tiivis tunnelma, kun noin 1600 interaktiivisen tekniikan koulutuskäytöstä kiinnostunutta täytti Aulangon hotellin salit ja käytävät monessa eri kerroksessa. Varsinaisten konferenssipäivien lisäksi oli mahd…
Second Life alakouluun!
Virtuaalimaailma Second Life on täyttänyt seitsemän vuotta ja on näin aloittamassa alakoulun. Tämä merkkipaalu kuvaa hyvin uusien oppimismahdollisuuksien tulvaa koulumaailmaan. Second Life itsessään sisältää jo yli 10 000 luokiteltua ”oppimispaikkaa”. Useat organisaatiot ovat ottaneet ne ja Second Lifen muut mahdollisuudet…
Tutkimusyhteistyötä suunnitteilla
Jyväskylässä järjestettiin tiistaina 29.3.2011 koordinointihankkeiden yhteinen tutkijatapaaminen. Tapaamisen tarkoituksena oli suunnittella tutkimusyhteistyötä eri koordinointihankkeiden välillä. Tapaamiseen osallistui edustajia seuraavista hankkeista: Laitteet ja ohjelmistot opetuskäytössä (Kaustinen & Tampere), Etäopetus (Turku) ja Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt (Konnevesi). Päivä alkoi toiminnallisella Agoran oppimistilaan … Lue loppuun →
Ja niin meni ITK11
Kuten kuvasta näkyy, oli ITK-torillamme materiaalia laidasta laitaan. Etäopetuksen osalta seinällä pyöri kooste kehittämishankkeiden videoklipeistä ja tarjolla oli hanke-esitteitä karkkien, kynien, hiirimattojen ja stressipallojen ohella. Turku2011 oranssit stressipallot olivat muuten haluttua tavaraa! Toivottavasti EKO pääsee samaan – viedään käsistä. Esittelimme myös perusasteen vieraiden kielten etäopetusta ja saimme kilpailukyselyyn mukavasti vastauksia. Niistä tehdään kooste, joka julkaistaan […]
ITK2011, foorumilla puhuttua
Ilmiöpohjainen oppiminen – kun kaikki on mahdollista. ITK-foorumiesitys pe 8.4.2011 klo 11.00-11.30, Tiina Airaksinen ja Kati Jordan. Esityksemme diat slidesharessa ja tiivistelmä ITK:n ohjelmassa. Puheenvuoron ideana oli avata ohjaukseen liittyviä haasteita ja niitä vastaavia keinoja ilmiöpohjaisessa oppimisessa. Ilmiöissä opiskelija voi … Lue loppuun →
Koordinointihankkeen tausta ja tarkoitus
Oppimispeleihin ja virtuaalimaailmoihin perustuvat ratkaisut tukemassa opetuksen laatua ja uudistumiskykyä -koordinointihankkeen päätavoitteena on edistää virtuaalisten oppimisympäristöjen ja pelinomaisten sovellusten pedagogisesti mielekästä opetuskäyttöä opetussuunnitelman tavoitteiden suuntaisesti sekä koota ja levittää käyttöön liittyviä hyviä käytänteitä.