På våren publicerade Saimaan mediakeskus ’Sormeilua’, en publikation för hjälp och stöd för skolor som arbetar med iPads. Koordineringsprojektet har nu finansierat en översättning av publikationen till svenska. Den svenska versionen, ’Pekplattan – Tips, idéer och information om hur iPad kan användas i lärande och undervisning’, finns i elektronisk form och får fritt spridas till […]
Hur ser den finländska skolan ut i framtiden?
Förra veckan ordnade Osaava (Kunnig) projektet i Karleby ett seminarium om skolan i framtiden (Koulu tulevaisuudessa). Under seminariet diskuterades och debatterades bl.a. om hur skolan ser ut i framtiden, kommer vi att drivas till framtiden eller kan skolan påverka i vilken riktning vi går samt hur påverkar dagens beslut skolans utveckling och framtid? Den mest […]
Uudet kehittämishankkeet kutsutaan Opetushallitukseen
Paula Mattila kirjoittaa hakukierroksesta: “ Vuonna 2010 käynnistettyjen valtakunnallisten koordinointihankkeiden toiminta, myös INTOn osuus, päättyy 31.7.2012, lukuun ottamatta ruotsinkielisiä hankkeita, joita koordinoidaan vuoden loppuun. Koordinointiteemat CLUE (globaalikasvatus), INTO (kielet) ja SCART (tiede- ja taideopetus) jäävät voimaan ja niiden kehitystä seurataan uusissakin … Lue loppuun →
Opetuksen uusia tuulia – Tule tutustumaan uusimpiin ideoihin ja välineisiin 10.10.2012 Tampereelle
Millaisia ovat opetuksen uusimmat välineet, miltä luokkahuone voisi näyttää tulevaisuudessa ja miten uusia laitteita on jo hyödynnetty opetuksessa? Opetuksen uusimpia tuulia esitellään ke 10.10. klo 10-17 Tampereen yliopistolla, jossa pääset katsomaan ja kokeilemaan uusimpia opetuksen välineitä ja kuulemaan ideoita tieto-…
Suositut Löytöretki toiseen maailmaan – seminaarit jatkuvat Konnevedellä syksyllä 2012
OPH:n koordinaatiohanke Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt järjestää seminaarin, jossa pääset kuulemaan oppimisympäristöjen uusista tuulista, jakamaan kokemuksia ja oppimaan erilaisten välineiden käyttöä kollegojen kanssa. Löytöretki toiseen maailmaan III – seminaari Konneveden kunnantalolla os. Kauppatie 25, 44330 Konnevesi perjantaina 31.8.2012 klo 9-16…
Sosiaalisen median osaamista tarvitsevat kaikki!
Sosiaalinen media on lyönyt läpi vapaa-ajalla, työelämässä ja koulutuksessa. Some-palvelujen kautta voi pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja tehdä yhteistyötä. Sosiaalisen median avul…
SOMY-hankkeiden soittokierroksen satoa
Parin viikon soittokierros avasi SOMY-hankeblogien tiiviitä kuvauksia ja auttoi ymmärtämään, miten sosiaalinen media yleissivistävässä koulutuksessa maassamme etenee. Monet hankkeista ovat jatkohank…
Sähköinen koe MultiSeat-ratkaisulla Ylöjärven lukiolla
Ylöjärven lukiolla järjestettiin äidinkielen (suomen kieli) 5. kurssilla sähköinen koe kolmelle ryhmälle keväällä 2012. Näin kokeiltiin uutta tapaa järjestää koetilanne opiskelijoille. Kyseessä oli kurssin aikainen välikoe, jolla oli suora vaikutus kurssin arviointiin. Ryhmien koot olivat seuraavat: – ryhmä 1: 34 … Lue loppuun →
iPod Touchien käyttökokemuksia
Tampereen kaupunki hankki vuoden vaihteessa neljä iPod Touch -salkkua: kolmelle alakoululle salkut ja yksi salkku kiertävään käyttöön. Yhdessä salkussa on 20 kpl 8Gb iPod Toucheja ja lataustelakka. Oheisessa raportissa on purettu hieman auki laitteen käyttökokemuksia esi- ja alkuopetuksen lisäksi…
Pekplatte projektens träff i Karleby 30.8.2012
I Österbotten finns flera projekt och skolor som använder peklattor i undervisningen. Kom med och dela på erfarenheter och hör vad som är aktuellt i de övriga skolorna! (Obs. Evenemanget är fullbokat och anmälningstiden har gått ut) Plats: Karleby stadshus…
Mollien ja Eppujen “Pistetään hyvä kiertämään!” -päivä
Torstaina 24.5.12 oli Mollien (Molla-hanke) ja Eppujen (Epun Mediareppu -hanke) yhteinen hyvien opetuskäytänteiden päivä Tampereella. Eppujen vieraiksi saapui Mollia Helsingistä, Lappeenrannasta ja Turusta. OTE-koordinointihankkeen Raisa ja Sini olivat myös mukana seuraamassa päivän kulkua. Päivän aikana kiersimme kolmessa koulussa ja näiemme … Lue loppuun →
Invandrargrupp använder pekplattor i undervisningen
Lärmiljöprojektet ”Användning av läsplattor i undervisningen” är det första iPad projektet som startade i Österbotten. Projektet är ett samarbete mellan Kronoby Folkhögskola och Karleby svenska gymnasium. På KFHS används pekplattorna för tillfället av invandrargrupper på den Mångkulturella språklinjen och för några veckor sedan fick jag möjligheten att följa med undervisningen under två gruppers svenska lektioner. […]
Tuore väitöskirja fyysisestä oppimisympäristöstä
Linkin takaa löytyy Marko Kuuskorven tuore väitöskirja Tulevaisuuden fyysinen oppimisympäristö. Käyttäjälähtöinen muunneltava ja joustava opetustilahttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-4956-4RSS
STARTTAA SYKSY ETÄOPETUSPÄIVILLÄ!
Nyt on tarjolla loistava tilaisuus tulla tutustumaan etäopetuksen monimuotoiseen ja mielenkiintoiseen maailmaan. Jos luulit, että etäopetus on vain verkkokursseja tai videoneuvottelua, niin on aika muuttaa käsityksiä. EKO tarjoaa maksuttomat (pait…
“Onko kivaa pelastaa ihmisiä?”
300 oppilasta eskareista ysiluokkalaisiin, 100 kysymystä, 14 koulua, etäisimmät 35 kilometrin päässä toisistaan – miten yksi mies pelastuslaitokselta ehtii hoitaa kaiken tämän alle kahdessa tunnissa? Oikea vastaus: etänä! Valtteri aloittamassa ensimmäistä etäkyselytuntia Torstaina 10.5. Tampereella järjestettiin peruskoululaisille kyselytunti, johon…
Jokaiselle jotakin – oppilaiden oppimistyylit verkkopohjaisen oppimisen taustalla
Tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuudet eriyttämisen tukena on tunnettu jo pidemmän aikaa. Erilaiset tietotekniset välineet, monipuoliset oppimateriaalit ja sovellukset sekä oppilaiden osallisuutta ja toiminnallisuutta edistävät opetusmenetelmät ja käytännöt tarjoavat hyvät edellytykset erilaisten oppijoiden tarpeisiin ja lähtökohtiin. Verkkopohjaisessa työskentelyssä voitaisiin kuitenkin tunnistaa…
Innolukio inspiroimaan lukiot ensi syksynä
Ensi syksynä kaikille Suomen lukiolaisille suunnattu Innolukio -hanke julkistettiin 14.5.2012 Etu-Töölön lukiolla. Innolukio -oppimisympäristön keskeisinä tavoitteena on luoda yhteys lukiolaisten, yritysten ja yliopistomaailman välille sekä hyödyntää lukiolaisten luovuutta kansallisena voimavarana. Samalla Innolukio -hanke toimii lukion kehittämisen ja profiilin noston katalysaattorina. … Lue loppuun →
Kehittämishankkeiden tapaaminen Kaustisella 3.-4.5.2012
Kaustisen musiikkilukio ei hiljene edes teatteriviikolla OTE Laitteet ja ohjelmistot -koordinaatiohankkeiden tapaaminen järjestettiin Kaustisen musiikkilukiossa ja verkossa 3.-4.5.2012. Tapaamisessa puheenvuoroja käyttivät muun muassa opetusneuvos Jukka Tulivuori Opetushallituksesta, Kaustisen kunnanvaltuuston puheenjohtaja Pirjo Palosaari-Penttilä ja OTE:n Tampereen kehittämishankkeiden koordinaattori Raisa Valtaoja. Kaustisen … Lue loppuun →
Gästskribent Nina Kari: Exempel på användbara modeller i Norge
Styrgruppen för Raseborgsgymnasiernas digitaliseringsprojekt, Studieresa till Tromsö 10.–13.1.2012 På morgonnatten tisdagen den 10.1. reste styrgruppen för projektet Digitalisering av undervisningen till Tromsö, Norge. Vi besökte Senter for IKT i utdanningen, centret grundades 2010 och fungerar under undervisningsministeriet. Centret bidrar till att genomföra den norska regeringens politik för förskola, grundläggande utbildning och lärarutbildning. Centrets huvudsakliga […]
Mankkaanpuron koulun 6R-luokka ja Lego NXT mindstorm
Kannoin tammikuussa Legorobottilaatikot luokkaani, ja oppilaat pääsivät tutustumaan rakenteluun ja ohjelmointiin. Kolmen viikon ajan rakentelimme kuutta robottia pienissä ryhmissä. Huomasin aika pian, että tämä oli sellainen projekti, joka imi oppilaat mukaansa. Robotteja haluttiin rakentaa välitunneilla, ja jotkut jopa veivät robotin…