Lärmiljöer & Internationalisering koordinointihanke järjesti ITK:ssa kyselyn, jossa tiedusteltiin opettajien kokemuksia TVT-hanketyöstä normaalin opettajatyön ohessa. Kyselyn järjestäjälle ensimmäinen yllätys olikin etteivät kaikki tienneet mitä lyhenne TVT tarkoittaa. Jotenkin olin siinä uskossa, että kaikki jotka osallistuvat ITK:hon myös tietävät tämän. Siinä sainkin sitten selventää osalle, että TVT on tieto- ja viestintätekniikka ja IKT (TVT ruotsiksi) on informations- och kommunikationsteknik. Kyselyyn osallistui […]
Helpoin tapa kantaa maailmaa harteillaan on seisoa päällään
Avoin verkko, sosiaalinen media ja tieto- ja viestintäteknologia avaavat kouluille uusia ovia oppimiseen ja koko opetuksen uudelleen järjestelyihin. Tähän liittyen, tässä ajassa elää paljon pieni&au…
Oppimaiseman suunnittelu on vaikea laji
Kuluneen lukuvuoden aikana Suomessa on selkeästi siirrytty e-oppimisen aikakaudesta i-oppimisen aikakauteen, uusia oppimisympäristöjä näyttää ilmestyvän erilaisten pikkusovellusten eli appsien muodossa lähes päivittäin. Uudistumistahti ns. virtuaalisen oppimisympäristöjen puolella on kiihtynyt ja oppimaisema siltä osin pirstaloitunut ällistyttävän nopeasti. Fyysiset oppimisympäristöt oppimaiseman osana…
Sairaanakin selviää koulusta
Olen innoissani siitä, että ”Sairaanakin selviää koulusta” etäopetushanke on monien ponnistusten jälkeen lähtenyt käyntiin. Neuvottelut Opetushallituksen kanssa tuottivat tulosta ja ensimmäinen informaatiokiertue starttaa huhtikuussa. Etäopetuksen monista mahdollisuuksista kerrotaan Rovaniemellä, Kuopiossa, Oulussa, Tampereella ja Helsingissä. Turun seudulla syöpälasten etäopetus toimii jo melko laajalti, kiitos Maskun Kurittulan koulun opettajan, Harri Mantilan, jonka panos hankkeen aloittamiseen on ollut […]
Parhaat eTwinning -projektit palkittiin
Vuosittain järjestettävissä eTwinning-kilpailuissa palkitaan parhaat kotimaiset ja eurooppalaiset projektit. Suomen kilpailun 2011 parhaat projektit julkistettiin ja palkittiin ITK-päivillä Aulangolla 18.4. Palkinnon voittivat Jouni Kaipainen Hyhkyn koulusta Tampereelta ja Juho Airola Kupittaan lukiosta Turusta. Jouni Kaipaisen Learning with Games -projektissa kehitettiin…
Webinaari 24.4.2012: Wikit ja blogit etäopetuksessa
Blogit ja wikit ovat helppokäyttöisiä ja ilmaisia etäopetuksen välineitä. Kolin yhtenäiskoululla 7-9 luokkalaiset ovat tottuneita blogien ja wikien käyttäjiä. Yläkoulun puolella on yhteensä 10 oppilasta ja siksi verkkoyhteistyö toisten koulujen kanssa tuo lisäarvoa opetukseen. Esimerkiksi kolmen kahdeksasluokkalaisen on mielekkäämpää pohtia maantiedon kurssilla Euroopan uutisointia yhdessä Joensuun Normaalikoulun kahdeksasluokkalaisten kanssa verkossa kuin pelkästään keskenään. Tervetuloa kuulemaan […]
Finlandssvenska projekten möttes i Tammerfors
Förra veckan träffades de svenska UBS finansierade lärmiljö- och internationaliseringsprojekten för ett heldagsseminarium i Tammerfors. Det huvudsakliga syftet med evenemanget var nätverkande och erfarenhetsutbyte projekten emellan. Deltagarantalet för vårens projektträff var glädjande stort denna gång och av de 49 projekten som ingår i projektkoordineringen deltog dryga 40 personer från 31 olika projekt. Som värd för dagen fungerade Svenska samskolan i Tammerfors och dagen […]
Opetushallituksen valtionavustushaku 2012 käynnissä
Opetushallitus on asettanut haettaviksi valtion vuoden 2012 talousarvioon sisältyvästä määrärahasta erityiset valtionavustukset kahteen erilliseen hakukokonaisuuteen: Oppimisympäristöjen kehittämishankkeisiin myönnetään 2,5 miljoonaa euroa. Esi- ja perusopetuksen sekä lukiokoulutuksen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön sekä laite- ja tietoverkkohankintoihin myönnetään 4 miljoonaa euroa. Avustusta voidaan…
CeBIT-messuilla näytillä uusimmat tekniikkatrendit
CeBIT, Euroopan suurimmat tietotekniikkamessut Hannoverissa 6.-10.3.2012 : 26 isoa näyttelyhallia täynnä mielenkiintoista IC-teknologiaa, ohjelmistoratkaisuja, tutkimushankkeita ja tulevaisuuden visioita. Seurauksena infoähky ja kipeät jalat …. siis todella kipeät jalat. Messujen keskeinen teemaksi nousivat tänä vuonna pilvipalvelut. Esillä olleissa palveluratkaisuissa rakenneltiin yksityisiä ja … Lue loppuun →
Second Life opetuksessa
Second Life on yksi laajimmalle levinneitä virtuaalimaailmoja, jonka Linden Lab San Franciscosta kehitti vuonna 2003 alun perin viihdekäyttöön, mutta jota on hyödynnetty monipuolisesti myös opetuksessa. Second Life tarjoaa kiinnostavan ympäristön niin sosiaaliseen kanssakäymiseen, pelaamiseen kuin todellisen elämän taitojenkin harjoitteluun,…
En skola med 999 iPads
Under min study visits resa till Cornwall förra månaden var vi en grupp som besökte Mounts Bay Academy, en skola där alla elever (ålder 11-16) och lärare har en egen iPad (totalt 999 iPads). I England är dessa academy schools självständiga statligt finansierade skolor. Det var bara två månader innan vårt besök som iPadsen tagits […]
Virtuaalinen heijastus ja yhteisöllisyys leirikoulun aikana sekä sen jälkeen
Leirikouluilla on useita pedagogisia tavoitteita, mutta miten voidaan hyödyntää ja jakaa niitä kokemuksia ja elämyksiä koululle jäävien oppilaiden kanssa? Voidaanko varsinaisesta leirikoulusta luoda virtuaalinen heijastus kouluun niin, että oppilaat voivat samaistua ja jopa osallistua virtuaaliseen leirikouluun alkuperäisen leirikouluelämyksen häiriintymättä? Oulun…
Opetushallitukselta suositukset sosiaalisen median opetuskäytöstä
Opetushallitus on antanut esi- ja perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjille suositukset sosiaalisen median opetuskäytöstä. Suosituksilla edistetään oppilaiden tasavertaisia mahdollisuuksia oppia sosiaalisen median käyttöä osana tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja. Opetushallitus pitää aiheellisena sisällyttää sosiaalisen median linjaukset tietostrategiaan, joka on osa paikallista opetussuunnitelmaa….
Kaikki oppii!
Urheilupiireissä tunnetaan käsite ”Kaikki pelaa”. Sillä kuvataan periaatetta, jonka mukaan jokainen saa peliaikaa jossakin ottelun vaiheessa. Periaate on hyvä, jokainen harrastaja ansaitsee mahdollisuuden pelata, vaikka ei olisikaan huippulahjakkuus eikä pelaamisen tavoitteena ammattilaisura. Mahdollisuus pelaamiseen motivoi ja innostaa ja opettaa. Mikä…
Sosiaalisen median opetuskäytön tila Suomessa
Viime vuoden lopulla toteutimme yhdessä Oppimisympäristöt-koordinaatiohankkeiden kesken kyselyn, jolla pyrittiin selvittämään tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tilaa Suomessa tänä päivänä. Kyselyn osa-alueita oli…
Study visits i Cornwall
Jag fick möjligheten att delta i ett studiebesök (inom Programmet för livslångt lärande) i Cornwall 12–16.3. Temat för besöket var IKT i undervisningen och erfarenheten överträffade mina förväntningar på många sätt. I vår grupp fanns 16 personer från 12 europeiska länder, bestående främst av lärare och rektorer. […]
Sustainable Development 5th graders
Document project in Teacher Training School of Oulu University and Valve Film School Antti Haaranen, media teacher, Valve Film School, Cultural Centre Valve, Oulu Erkki Pekkala, lecturer, Teacher Training School of Oulu Johanna Stevenson, art teacher, Teacher Training School of…
Inspirationsdag 16.4.2012
– Hur göra undervisningen mångsidig och intressant genom lärmiljö- och internationaliseringsprojekt – I Österbotten regionen finns flera intressanta projekt på gång och under en inspirationsdag på Sursik skola måndagen 16.4 (kl. 9.00-15.00) presenterar tre skolor sina pågående projekt. Deltagarna får höra hur projektarbetet i praktiken går till och ta del av resultaten som arbetats fram. Sursiks […]
Alitajuntamme voima
Sinuhen synty Suomalaiset tuntevat Mika Waltarin ”Sinuhe egyptiläisen”. Melko moni on lukenutkin kirjan. Harvempi tietää, että mies tuli runnoneeksi Sinuhensa kasaan kolmessa kuukaudessa, jonkinlaisen maanisen vimman tuloksena. Totta se kuitenkin on. Olen kuullut, kun Waltari kertoi asiasta radiossa. Muinainen Egypti…
Etäopetuksen lumo: kansainvälinen kirjallisuuskatsaus
Katsauksessa tarkastellaan etäopetusta kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden perusteella. Etäopetus on ollut pitkään vaihtoehto suoralle kasvoista kasvoihin tapahtuvalle opetukselle. Varhaisemmat järjestelmällisen etäopetuksen sovellukset löytyvät jo 1800-luvun loppupuolelta ja ensimmäinen kirjeopetuksen kansainvälinen organisaatio perustettiin niinkin aikaisin kuin vuonna 1938. Etäopetuksen muodot ovat kuitenkin kehittyneet käytettävissä olevien teknologioiden myötä. Tämän katsauksen kohteena on erityisesti tieto- ja viestintätekniikan ja tietoverkkojen kehityksen […]