Monet oppimispeleistä ovat yksilöpelejä, joissa vuorovaikutusta tapahtuu lähinnä vain peliohjelman ja pelaajan välillä. Yksilöpelaamisen ohella yhdessä pelaaminen ja yhteisöllinen peliongelmien ratkaisu on viime aikoina yleistynyt myös oppimispeleissä. Ryhmissä pelaaminen voi motivoida eri tavalla oppilaita ja lisäksi tiedon jakaminen ja yhdessä…
EKO-webinaari 13.3 kello 14.30 “Tallenteet etäopetuksessa”
EKOn seuraava kevätwebinaari järjestetään tiistaina 13.3.2012 kello 14.30-15 . Aiheena ISOverstaan Virtuaaliluokka-hankkeen kokemukset oppituntitallenteista. Asiasta kertoo hankkeen vetäjä Anu Wulff. Kannattaa tulla kuulolle – myös oma koulusi tai organisaatiosi voi hyötyä tallenteiden käytöstä. Webinaarrin pääsee osoitteessa: opetus.emea.acrobat.com/eko. Kirjaudu sisään vieraana (“Enter as a guest”) omalla nimelläsi + mistä tulet mukaan. Webinaari tallennetaan ja se on […]
Ratkaisu on usein kaunis
Jotkut tiedemiehet ja –naiset ovat toisinaan väittäneet ”oikeiden ratkaisujen” olevan hämmästyttävän usein myös kauniita. Esimerkiksi Albert Einsteinin suhteellisuusteoriaa on kuvattu kauniiksi, sopusuhtaiseksi. Ajatus saattaa äkkipäätä kuulostaa outojen tutkijoiden hörhöilyltä, mutta, mutta. Ehkä siinä sittenkin voisi jokin järki olla. Ajatus toimivan…
Sormet -hankkeessa hävitetään informaalin ja formaalin rajaa tableteilla
Sormet-hankkeet ovat olleet usein esillä monissa yhteyksissä, kun tablettitietokoneiden opetuskäytön soveltuvuutta on pohdittu. Näistä hankkeista saatavat kokemukset ovatkin hyvin arvokkaita, sillä tablettitietokoneiden soveltuvuudesta oppilaiden henkilökohtaisina laitteina tiedetään aika vähän vielä Suomessa. Lappeenrannan Sormet-hankkeen iPad-pilotit ovat olleet monesti esillä. Tällä kertaa … Lue loppuun →
Apua aktiivisuuteen, välineitä verkostoihin
Kuinka julkiset organisaatiot voivat hyödyntää uusien teknologioiden mahdollisuuksia asiakkaittensa palvelemiseen tai osallistamiseen? Entä millaisilla keinoilla kulttuurilaitokset voivat parantaa asiakkaittensa tietoyhteiskuntataitoja ja osallistamisen edellytyksiä? Pitääkö palvelua tarjoava rakennus ja tila nähdä entistä enemmän toiminta- ja oppimisympäristönä, joka perinteisten palveluiden lisäksi tarjoaa…
Löytöretki toiseen maailmaan II-seminaari Konnevedellä 30.3.2012
Oletko kiinnostunut pelien käytöstä opetuksessa, mutta hyvien pelien löytäminen on työlästä? Tiedätkö millaisia oppimisympäristöjä ja 3D-mallinnuksia Second Lifesta löytyy? Mitä tableteilla tehdään kouluissa? Mitä uusia ulottuvuuksia SMART-board tuo opetukseen? Mitkä ovat mobiilioppimisen uudet tuulet? OPH:n koordinaatiohanke Oppimispelit ja virtuaaliset oppimisympäristöt…
Terveisiä Lontoon Bett-messuilta
Lontoossa Olympia-messukeskuksessa järjestetään vuosittain maailman suurimmaksi mainostettu useampipäiväinen opetusteknologian näyttely ja seminaari Bett (the British Educational Training and Technology Show). Oppimispelit ja virtuaaliset oppimisympäristöt –koordinaatiohankkeen puitteissa pääsimme kurkistamaan nyt tammikuussa 2012 tähän tapahtumaan. Kokonaiskävijämäärä tapahtumassa oli noin 30 000 henkilöä, joten…
TYKKÄÄ TÄSTÄ!
Hannele Niemi ja Riitta Sarras ovat toimittaneet teoksen ”Tykkää tästä! Opettajan ammattietiikka sosiaalisen median ajassa” (PS-Kustannus 2012). Teoksen kokoamisen taustalla on Opettajien ammattijärjest&…
Tiedotustilaisuus perusopetuksen ja lukiokoulutuksen kansainvälistymisestä sekä OPH:n kansainvälistymisen valtionavustuksista vuonna 2012
Kansainvälistymisen koordinaatiohankkeet järjestävät kevään aikana tiedotustilaisuuksia perusopetuksen ja lukiokoulutuksen kansainväliväistymisestä sekä kevään kv-valtionavustusten hakukierroksesta eri puolilla Suomea.Tilaisuudet ovat avoim…
Aivot, oppimisen valmiudet ja koulunkäynti. Neuro- ja kognitiotieteellinen näkökulma
Aivot säätelevät elämäämme monin tavoin. Ilman pitkälle kehittyneitä aivoja emme olisi ihmislajina olemassa siinä mielessä kuin itsemme ymmärrämme. Näin ollen on aiheellista myös pohtia, miten aivot vaikuttavat oppimiseen. Tästä nousee esille teemoja, joita käsillä olevassa tilannekatsauksessa tarkastellaan. Aiheina ovat muun muassa oppimisen yleiset…
Kopiosto-pilotti Kuopion klassillisessa lukiossa lukuvuonna 2010–2011
Kuopion klassillisessa lukiossa toteutettiin lukuvuoden 2010–2011 jaksoissa 2 ja 5 opetusmateriaalin digitalisointiseurantaa, erityisesti tallenteiden yhteydessä. Pilotti toteutettiin yhteistyössä Kopiosto teki-jänoikeusjärjestön kanssa. Pilottia tuki myös ISOverstas-kehittäjäyhteisö. Seurannan analysointi tehdään sopimuksen mukaan Kopiostossa. Raporttiin on koottu tilastoyhteenvetoa digitalisoinnista ja lisäksi kirjoituksia tekijänoikeuskysymyksistä….
Pienien tekojen ja sanojen merkitys
Oppilaan kohtaamista kokonaisena, kuuntelemista ja välittämistä. Koko tarina saattaa muuttua siinä hetkessä.
Viime viikon lopussa ajatuksiini nousi kaksi kouluun ja oppimiseen liittyvää teemaa, jotka edus…
Ensimmäinen islamin monimuotokurssi Turussa 2011
Vuosi 2011 toi mukanaan uusia tuulia Turun lukion islaminopetukseen. Sain alkuvuodesta 2011 pyynnön alkaa suunnitella ensimmäisen islamin kurssin toteutusta monimuoto-opetuksena, joka tapahtuisi suurimmaksi osaksi verkkoympäristössä. Islaminopetuksen ongelmana Turussa on aiemmin ollut yhtenäisen oppimateriaalin puute, mistä syystä myös opetuksen sisältö on vaihdellut hyvin pitkälle opettajan mukaan. Uuden monimuoto-opetushankkeen tavoitteena oli nimenomaan yhtenäistää kurssien sisältöjä, saada ne […]
Seminarium i Tammerfors 12.4.2012
Ett seminarium för alla 49 svenska lärmiljö- och internationaliseringsprojekt ordnas torsdagen 12.4 i Svenska samskolan i Tammerfors. Det huvudsakliga syftet med seminariet är nätverkande och erfarenhetsutbyte projekten emellan. Dessutom ordnas fem olika parallella workshopar samt vi får höra Bob Karlssons, ny direktör för enheten för svenskspråkig utbildning vid UBS, tankar om svenska skolornas och projektens […]
Besök i Vasa övningsskola
I samband med ett seminarium i Vasa förra fredagen gjorde jag ett besök till Vasa övningsskola. Ledande rektor Gun Jakobsson visade mig omkring i förskolan, lågstadiet, högstadiet samt den fina historiska gymnasiebyggnaden. Med oss hade vi IT-pedagog Andreas Sundstedt, som förutom att han sköter de normala IT-relaterade ärendena i skolan också är ett stort stöd vid skolans IT-projekt. Tänk vad fint om alla skolor […]
Etäopetus Suomessa tutkimustulosten valossa
Marraskuussa 2011 lähestyimme Oppimisympäristöt (www.oppiminen.fi) koordinointihankkeiden tutkijoiden kanssa kaikkia Suomen peruskoulujen ja lukioiden rehtoreita sähköpostilla, jossa pyysimme heitä välittämään tutkimuskyselyn oman koulunsa opettajille. Kyselyn osa-alueita olivat laitteet ja ohjelmistot, etäopetus, pelit ja virtuaaliset ympäristöt sekä sosiaalinen media opetuksessa. Etäopetuksen osuudessa selvitimme opettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta – myös niiltä opettajilta, jotka eivät ole koskaan opettaneet […]
Inspiraatio on katoavaa
Inspiraatio, kuin tähden lento! Oletko kohdannut inspiraation, siis sellaisen puolihulluuden puuskan, joka on saanut sinut ryhtymään mielettömään urakointiin vaikkapa sitten aamulla kello kolme? Useat ovat saaneet. Kun inspiraation saa, se on upea tunne. Ainakin hetken tuntee kuin kaikki, tai melkein…
Siivouspäivä
Mitä meillä oli ennen sähköpostia? Pärjäsimme toki aivan erinomaisesti silloinkin, vaikka sähköposti merkittävästi mullisti viestintämahdollisuuksia. Tässä tosin kesti, koska alkuvaiheessa läheskään kaikki eivät sitä vielä halunneet käyttää. Nuorena innokkaana muistan lähettäneeni silloiselle esimiehelleni nimipäiväonnittelut modernisti sähköpostilla, vaikka näimme toisiamme päivittäin…
Hurdan strategi skall vi bygga upp för att nå målet?
Förra veckan diskuterades det livligt bland finlandssvenska aktörer i facebook gruppen ”Tieto-ja viestintätekniikka opetuksessa/ICT in Education” om hur vi skall få tekniken att fungera ändamålsenligt på alla områden i våra skolor. En lärare kan inte förväntas ha de kunskaper som en ingenjör besitter och därför behöver pedagogen IT-avdelningens stöd vid ibruktagandet av den nya tekniken. […]
Tabletkokemukset kannustavia
Sormet – Arjen oppimiskokemukset sulautuvissa ympäristöissä -hankkeessa (http://www.sormet.ejuttu.fi) Lappeenrannassa ja Etelä-Karjalassa laajemminkin on kokeiltu tabletteja peruskoulussa ja lukiossa. Kokeiluista on mm. pidetty blogeja, joissa on kerrottu kokemuksia tablet-pohjaisesta opiskelusta ja opettamisesta: onnistumisia ja epäonnistumisia. SopettajaSarianna-blogi sisältää laajoja ja mielenkiintoisia kirjoituksia…